تورم ترکيه با ۱۵.۳۹ درصد به بالاترين رقم در ۱۵ سال اخير رسيد

تاریخ انتشار : 1397/04/13

اداره آمار ترکيه اعلام کرد که نرخ تورم اين کشور در ماه ژوئن با رسيدن به بيش از ۱۵ درصد از سال ۲۰۰۳ ميلادي به بعد بي سابقه است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، اداره آمار ترکيه اعلام کرد نرخ تورم اين کشور در ماه گذشته ميلادي يعني ژوئن به بيش از ۱۵ درصد رسيد که از سال ۲۰۰۳ ميلادي به بعد بي سابقه گزارش مي شود.

همچنين قيمت مصرف کننده در ترکيه در ماه گذشته ميلادي به ۱۵.۳۹ درصد رسيد که اين رقم براي ماه مي ۱۲.۱۵ درصد ثبت شده بود و اکنون نرخ تورم، فشارهاي جديدي را بر روي رجب طيب اردوغان رييس جمهور جديد ترکيه به منظور سرکوب کردن افزايش قيمت ها به دنبال خواهد داشت.

بيشترين افزايش سالانه تورم در ماه ژوئن در بخش خدمات حمل و نقل با ۲۴.۲۶ درصد بود؛ ضمن اينکه قيمت مبلمان و لوازم خانگي هم با رشد ۱۸.۹۱ درصد روبرو شد. از طرفي هم قيمت مواد غذايي پايه مانند پياز، سيب زميني و هويج در ترکيه با افزايش روبرو شد. بر همين اساس، مبارزه با تورم به عنوان موضوع اصلي در دولت جديد اردوغان محسوب مي شود.

آخرين بار که نرخ تورم ترکيه به بالاترين حد خود رسيد به ۱۵ سال قبل با رقم ۱۵ درصد بر مي گردد؛ يعني يکسال بعد از اينکه حزب اردوغان به قدرت رسيد و ترکيه در حال خارج شدن از بحران مالي بود.

البته بانک مرکزي ترکيه تورم ۵ درصد را هدفگذاري کرده بود و پيش بيني آن براي تورم امسال ۸.۴ درصد است که آمار جديد هيچ قرابتي را با برآوردهاي بانک مرکزي ترکيه ندارد. بر همين اساس، لير ترکيه بيش از ۲۳ درصد خود را در مقابل دلار آمريکا در سال جاري ميلادي از دست داده؛ ضمن اينکه تحليل گران اقتصادي بر اين باورند افزايش بيشتر تورم، بانک مرکزي اين کشور را مجبور به بالا بردن نرخ تورم در ماه جاري ميلادي مي کند. ماه گذشته بانک مرکزي ترکيه نرخ تورم را ۳۰۰ نقطه پايه افزايش داد.