کانادا از آمريکا به سازمان تجارت جهاني شکايت کرد

تاریخ انتشار : 1397/03/13

تهران-ايرنا- اتاوا در واکنش به تعرفه هاي «غيرقانوني» آمريکا درباره واردات فولاد و آلومينيوم از کانادا، به سازمان جهاني تجارت (WTO) و کميته توافق تجارت ازاد آمريکاي شمالي (نفتا) شکايت کرد.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، «کريستيا فريلند» وزير امور خارجه کانادا در بيانيه اي تعرفه هاي يکجانبه آمريکا را ناسازگار با تعهدات تجاري بين المللي اين کشور و مقررات سازمان جهاني تجارت توصيف کرد.
وي با صدور بيانيه اي اعلام کرد: دولت کانادا به عنوان بخشي از اقدامات تلافي جويانه اعلام شده، از سازمان تجارت جهاني خواست با آمريکا درباره تعرفه هاي تنبيهي عليه واردات فولاد و آلومنيوم و به طور کلي استفاده نامناسب از بهانه هاي امنيتي براي کمک به توليدات داخلي خود گفت وگو کند.
فريلند افزود: کانادا همچنين از کميته فصل 20 نفتا خواسته است که به تخلفات آمريکا در قبال مقررات اين توافق از طريق تعرفه هاي جديد رسيدگي کند.
کانادا، فصل20 نفتا را يک عنصر اساسي در توافق نفتا قلمداد مي کند. اين امر در اطمينان از اين که روابط تجاري اين کشور با مکزيک و آمريکا بر اساس مقررات و بر خلاف قدرت سياسي و اقتصادي است، اهميت مي يابد. اهداف شروط فصل 20 نفتا شبيه سازوکارهاي رفع اختلاف در سازمان تجارت جهاني است. 
فريلند پيشترگفته بود که کشورش در اقدامي تلافي جويانه صنعت فولاد و آلومينيوم وبرخي ديگر از محصولات امريکا را که در کل ارزشي برابر 16.6 ميليارد دلار کانادا (12.8 ميليارد دلار آمريکا) دارند، مشمول تعرفه مي کند.
«ويلبر راس» وزير بازرگاني آمريکا روز جمعه، تحريم هاي جديدي را عليه توليدات آلومينيوم و فولاد اتحاديه اروپا، کانادا و مکزيک اعمال کرد و گفت اين تعرفه هاي از اول ژوئن (11 خرداد ) به اجرا در مي آيد.
اتحاديه اروپا نيز براي مقابله با اعمال تعرفه گمرکي آمريکا بر واردات فولاد و آلومينيوم از اين اتحاديه شکايتي را در اين زمينه تسليم سازمان تجارت جهاني (WTO) کرد.
اين اتحاديه در گام بعدي قصد دارد تعرفه گمرکي 25 درصدي بر 200 کالاي آمريکايي که سالانه ارزشي برابر با سه ميليارد و 300 ميليون دلار دارند، وضع کند