سقف ۱۵۰ ميليون يورويي تاسيس بانک خارجي برداشته شد

تاریخ انتشار : 1397/03/12

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از برداشتن سقف ۱۵۰ ميليون يورويي براي تاسيس بانک برون مرزي در مناطق آزاد خبر داد.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، مرتضي بانک با تاکيد بر اينکه مناطق آزاد به طور جدي بر اساس بانک‌هاي خارجي و يا ايجاد شعب توسط آنها در اين مناطق را به طور جدي پيگيري مي‌کنند، اظهار داشت: پيش از اين حداقل سرمايه تخصيص بانک برون مرزي در مناطق آزاد معادل ۱۵۰ ميليون يورو بود که رئيس کل بانک مرکزي اين اطمينان را به ما داد  که در صورت تمايل بانک‌هاي خارجي جهت تاسيس در مناطق آزاد رقم مذکور قابل تعديل است.

وي ادامه داد: رئيس کل بانک مرکزي به مناطق آزاد اطمينان داد که در صورت تمايل بانک خارجي جهت حضور در مناطق آزاد نگراني در خصوص سپرده‌گذاري سرمايه‌اي وجود نداشته باشد و بانک مرکزي در اين زمينه کمک‌هاي لازم را انجام خواهد داد. بنابراين چنين موضوعي به مناطق آزاد بسيار کمک خواهد کرد و راه را براي تاسيس بانک خارجي و يا ايجاد شعب توسط آنها باز مي کند.

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با بيان اينکه در اين رابطه بر اساس مقتضيات و شرايط کشور عمل مي‌شود، گفت: در ارتباط با حضور بانک‌هاي خارجي در مناطق آزاد و يا ايجاد شعب توسط آنها علاوه بر محاسبات مختلف پولي و مالي شرايط و مقتضيات کشور نيز ديده مي شود و در حال حاضر بايد ببينيم کدام يک از بانک‌ها علاقه مند به تاسيس يا ايجاد شعبه در مناطق آزاد هستند.

بانک با اشاره به اينکه مانع بزرگي همچون حداقل سرمايه ۱۵۰ ميليون يوريي جهت تاسيس بانک برون مرزي در مناطق آزاد برداشته شده است خاطرنشان کرد: مناطق آزاد تلاش مضاعفي را در دستور کار خود قرار مي دهند تا سرمايه گذاران علاقه مند در حوزه بانکي را جذب کنند؛ هر چند در اين رابطه ممکن است نگراني هايي توسط سرمايه گذاران نيز وجود داشته باشد.

به نوشته ايسنا، با تصويب شوراي پول و اعتبار در تاريخ ۲۷ تيرماه سال ۱۳۹۵ حداقل سرمايه مورد نياز براي تاسيس بانک برون مرزي در مناطق آزاد از ۲۵ به ۱۵۰ ميليون يورو افزايش يافت. مانعي که با اطمينان رئيس کل بانک مرکزي به دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي برداشته شده تا اگر متقاضي در اين خصوص وجود دارد، بتواند با تسهيل شرايط نسبت به تاسيس يا ايجاد شعبه بانک برون مرزي در مناطق آزاد اقدام کند.