افت تورم سالانه بخش صنعت به کانال ۲۰درصد

تاریخ انتشار : 1403/02/04

تهران- ايرنا- مرکز آمار ايران اعلام کرد: در اسفندماه ۱۴۰۲، درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت در دوازده ماه منتهي به اين ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۹.۹ درصد است که در مقايسه بهمن ماه سال گذشته (۳۰.۴ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش ايرنا از مرکز آمار ايران، در اسفند ماه ۱۴۰۲، درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت در دوازده‌ماهه منتهي به اين ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۹.۹ درصد است که در مقايسه با همين اطلاع در ماه قبل (۳۰.۴ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدکنندگان محصولات صنعتي به ازاي توليد کالاهاي خود در داخل کشور، در دوازده ماه منتهي به اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۹.۹ درصد افزايش دارد.

در اين ماه بيشترين تورم سالانه با ۶۹.۵ درصد مربوط به گروه ساخت ماشين‌آلات و تجهيزات طبقه‌بندي نشده در جاي ديگر و کمترين تورم سالانه با ۱۷.۵ درصد مربوط به گروه ساخت کاغذ و محصولات کاغذي است.

بيشترين تورم سالانه با ۶۹.۵ درصد مربوط به گروه ساخت ماشين‌آلات و تجهيزات طبقه‌بندي نشده در جاي ديگر و کمترين تورم سالانه با ۱۷.۵ درصد مربوط به گروه ساخت کاغذ و محصولات کاغذي است.

شاخص قيمت کل

در اسفند ماه ۱۴۰۲، شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت ۱۱۰۱.۲ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه)، ۱.۷ درصد افزايش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۲۴.۶ درصد افزايش و در دوازده ماه منتهي به ماه جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۲۹.۹ درصد افزايش داشته است.

در اسفند ماه ۱۴۰۲، درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه)، ۱.۷ درصد مي‌باشد که در مقايسه با همين اطلاع در ماه قبل (۱.۳ درصد)، ۰.۴ واحد درصد افزايش داشته است. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدکنندگان محصولات صنعتي به ازاي توليد کالاهاي خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، ۱.۷ درصد افزايش دارد. در اين ماه بيشترين تورم ماهانه با ۴.۷ درصد مربوط به گروه ساخت تجهيزات برقي و کمترين تورم ماهانه با ۰.۱ درصد مربوط به گروه ساخت کاغذ و محصولات کاغذي ميباشد. همچنين در اين ماه گروه ساخت فراورده‌هاي توتون و تنباکو با تورم صفر درصد مواجه بوده است.

وضعيت تورم نقطه به نقطه

در اسفند ماه ۱۴۰۲، درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۲۴.۶ درصد ميباشد که در مقايسه با همين اطلاع در ماه قبل (۲۲.۶ درصد)، ۲.۰ واحد درصد افزايش داشته است. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدکنندگان محصولات صنعتي به ازاي توليد کالاهاي خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۴.۶ درصد افزايش دارد. در اين ماه بيشترين تورم نقطه به نقطه با ۵۵.۸ درصد مربوط به گروه ساخت ماشين‌آلات و تجهيزات طبقه‌بندي نشده در جاي ديگر و کمترين تورم نقطه به نقطه با ۴.۷ درصد مربوط به گروه ساخت فلزات پايه ميباشد.

شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت - اسفند ماه ۱۴۰۲ (بر مبناي سال پايه ۱۳۹۵) است.