امتياز دولت به بخش خصوصي در صادرات برق

تاریخ انتشار : 1402/12/05

مديرعامل شرکت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق با تاکيد بر اينکه هيچ محدوديتي در زمينه تجديدپذيرها وجود ندارد، گفت: تمهيد و سازوکارهاي لازم براي عملياتي‌ شدن مصوبه دولت براي صادرات برق تجديدپذير ديده شده است.

مصطفي رجبي مشهدي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه امکان صادرات برق براي سرمايه گذاران اين نيروگاه‌ها به مدت ۸ ماه در سال فراهم شده و سرمايه گذاران مي‌توانند علاوه بر احداث نيروگاه تجديدپذير يا برقابي نسبت به افزايش ظرفيت صادراتي شبکه برق کشور اقدام کنند، اظهار کرد: در چهار ماه ايام اوج مصرف برق در کشور که با ناترازي توليد و مصرف مواجه هستيم، اين نيروگاه‌ها موظف به عرضه برق براي مصارف داخلي در بورس انرژي هستند.

وي ادامه داد: سرمايه‌گذاران مي‌توانند با افزايش ظرفيت شبکه صادراتي، امتياز استفاده از آن شبکه را براي مدت معيني در اختيار داشته باشند که موجب کسب درآمد صادراتي نيروگاه‌ها خواهد شد و با افزايش تبادلات، ظرفيت صادرات و واردات کشور مي‌تواند به پايداري شبکه برق کشور هم کمک کند.

مديرعامل شرکت توانير تصريح کرد: در اين دستورالعمل پيش‌بيني شده است که در بورس انرژي يک بازار براي مبادلات برون مرزي جهت صادرات و واردات کشور فراهم شود و صنايع يا نيروگاه‌هاي مختلف و سرمايه گذاران از آن استفاده کنند.

رجبي مشهدي با اشاره به تمهيد ديگري که در اين دستورالعمل براي سرمايه گذاران در نظر گرفته شده است، افزود: در مواقعي که سرمايه گذاران نتوانند به دلايلي نظير تعميرات يا موارد مشابه، برق مورد نياز را تأمين کنند، وزارت نيرو از بازار منطقه‌اي برق يا تابلوي بين‌المللي برق بورس انرژي اقدام به خريد برق و صادرات آن مي‌کند.

به گفته وي وزارت نيرو شرايط لازم را براي سرمايه‌گذاران جهت امکان تبادل برق يا واردات آن جهت مشارکت در تأمين برق مورد نياز کشور در دوره اوج مصرف تابستان نيز فراهم کرده است.

مديرعامل شرکت توانير اظهار کرد: انتظار مي‌رود با ابلاغ اين دستورالعمل سرمايه‌گذاري در نيروگاه‌هاي تجديدپذير کشور رشد قابل توجهي داشته باشد و به واسطه اختلاف قيمت بسيار بالايي که در کشورهاي همسايه با قيمت داخلي وجود دارد، سرمايه گذاران بتوانند با احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير در کشور برق مورد نياز آن کشورها را تأمين کنند و علاوه بر کمک به شبکه سراسري برق کشور در ايام ناترازي از سود قابل توجهي نيز برخوردار شوند.

انتهاي پيام