وعده تعاملات بيشتر بخش‌خصوصي دو کشور

تاریخ انتشار : 1402/07/24

دنياي‌اقتصاد: سفير عربستان در تهران با بيان اينکه جمهوري‌اسلامي ايران کشور همسايه بسيار مهمي است و بسياري از پتانسيل‌‌‌‌‌‌‌ها را داراست، گفت: ايران و عربستان مزاياي نسبي بسيار زياد و اقتصاد پر رونق و خلاقي دارند و مي‌توانيم پروژه‌هاي مشترکي داشته باشيم.

به گزارش اتاق اصناف ايران، عبدالله بن‌سعود العنزي، سفير عربستان در ايران، در ديدار صميمانه با رئيس اتاق اصناف ايران، اظهار کرد: ارتباط و علاقه بين ايران و عربستان‌سعودي پايدار خواهد بود و ظرفيت خوبي براي تجارت هر دو کشور ايجاد خواهد شد.  او افزود: بخش‌خصوصي نقش مهمي را در هر دو کشور ايفا مي‌کند. اقتصاد عربستان باز و مستعد است و وليعهد عربستان چشم‌‌‌‌‌‌‌اندازي براي سال‌۲۰۳۰ دارد که بر اساس آن پروژه‌هاي زيادي براي پيشرفت عربستان‌سعودي انجام خواهد شد. اين خير و برکت صرفا براي عربستان نبوده و براي تمامي کشورهاي منطقه خواهد بود.  عبدالله بن‌سعود العنزي تصريح کرد: جمهوري‌اسلامي ايران کشور همسايه بسيار مهمي است و بسياري از پتانسيل‌‌‌‌‌‌‌ها را داراست و موقعيت استراتژيک خوبي دارد، لذا تکامل آن با عربستان‌سعودي فرصتي براي اقتصاد ‌برابر ايجاد خواهد کرد. 

سفير عربستان بيان کرد: هر دو کشور مزاياي نسبي بسيار زيادي دارند و اقتصاد پر رونق و خلاقي دارند که مي‌توانيم پروژه‌هاي مشترکي داشته باشيم.  عبدالله بن‌سعود العنزي گفت: در عربستان غرفه‌‌‌‌‌‌‌هاي تجاري وجود دارد و مي‌توانيم طي قراردادهايي بين شرکت‌هاي خصوصي تعاملات بيشتري را رقم زنيم و در اين‌باره جلسات مشترکي با اتاق اصناف ايران خواهيم‌داشت. «مجتبي صفايي» در ديدار با عبدالله بن‌سعود العنزي، سفير عربستان در ايران، اظهار کرد: تقويت روابط با عربستان مورد‌توجه ايران است.

آنچنان‌که رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اخير با سلطان عمان فرمودند که برقراري ارتباط با عربستان، نتيجه سياست درست دولت سيزدهم بود و ما هم به‌دنبال اجراي اين سياست‌ها، اين ديدار را غنيمت مي‌‌‌‌‌‌‌شماريم و‌درصدد تاثيرگذاري مثبت در اين روابط هستيم. او تصريح کرد: بيش از ۹۸‌درصد بنگاه‌هاي توليدي ايران، بنگاه‌هاي کوچک و متوسط هستند و عملا بيش از ۷۰‌درصد کالاهاي وارداتي و ۹۰‌درصد کالاهاي توليدشده توسط بنگاه‌هاي بزرگ، توسط خرده و عمده‌فروشان صنفي توزيع مي‌شود.  رئيس اتاق اصناف ايران گفت: طبق بررسي‌‌‌‌‌‌‌هاي انجام شده، عمده حجم صادرات و واردات ايران و عربستان در سنوات گذشته توسط بنگاه‌هاي صنفي بوده‌است اما با شکاف روابط ديپلماتيک اين دو به حداقل ممکن رسيد. امروز بخش‌خصوصي و فعالان صنفي آماده همکاري تجاري با کشور عربستان هستند. صفايي اظهار کرد: معتقديم دو کشور ايران و عربستان دو قطب بزرگ جهان‌اسلام هستند و اين شکاف، بيش از هر چيز به اقتصاد دو کشور آسيب زد و اين همان چيزي بود که استکبار جهاني مي‌‌‌‌‌‌‌خواست، بااين‌حال هنوز، اشتراکات ما بسيار زياد است و در حوزه تجارت، اتاق اصناف ايران از امروز فصل جديدي از مناسبات با کشور عربستان را به ياري خدا خواهد گشود.