رشد توليد و افزايش بهره‌وري لازمه رشد اقتصادي کشور است

تاریخ انتشار : 1402/07/22

ايسنا/فارس رئيس‌جمهور با بيان اين‌که براي رشد اقتصادي کشور بايد رشد توليد و افزايش بهره‌وري داشته باشيم، گفت: بايد بهره‌وري را بررسي کنيم که چه ميزان کار و چه ميزان روزآمد بودن کار وجود دارد و از تمام جهات اين موارد را بررسي کنيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، سيد ابراهيم رئيسي امشب، (جمعه ۲۱ مهر) در جلسه شوراي برنامه‌ريزي استان فارس که در راستاي سفر هيأت دولت به اين استان برگزار شد، ضمن تکريم ياد شهداي استان فارس، گفت: اميدواريم ۱۵ هزار شهيد استان فارس که در آسمان دلدادگي به انقلاب و نظام و دفاع از وطن، ناموس و قرآن مي‌درخشند و هماره پيام و خواسته‌شان در فضا طنين‌افکن است، بايد آنچه را که آنها مي‌خواهند، شنيد.

وي افزود: آنچه شهدا مي‌خواهند، عمل به وظيفه است نه فقط به شکل تکليف اداري و سازماني؛ بلکه حضور، فعاليت و تلاش عاشقانه، مجاهدانه، باانگيزه و انديشه و اثربخش و تحولي.

رئيسي بيان کرد: آنچه که شهدا از ما مي‌خواهند همان راهي است که خودشان رفته‌اند. چهره‌هاي با اراده و اخلاص و مصمم و تحول‌آفرين رفتند و حماسه آفريدند. انتظار خانواده‌هاي آنان و مردم فارس و کشور از دولتمردان و همه مديران، يک کار جهادي، انقلابي و با توکل به خداست.

رئيس جمهور کشورمان با بيان اين‌که بايد تلاش را ادامه دهيم، گفت: هم ميزان زمان و عمري که صرف مي‌کنيم و وقتي که مي‌گذاريم و تلاشي که براي باز کردن گره‌ها انجام مي دهيم، نزد خداوند متعال محفوظ است.

وي با تصريح اين‌که دو نوع تلاش وجود دارد، به آيات قرآن کريم در اين رابطه اشاره کرد و افزود: يکي تلاشي است که انسان با همه وجودش انجام مي‌دهد ولي براي اين‌که نام او مطرح و بلندآوازه شود و از او تشکر کنند؛ اما نوع دوم آن تلاشي که هم کميت و کيفيت و هم نتيجه آن تضمين شده است، تلاش بااخلاص است.

رئيسي خطاب به مسئولان بيان کرد: در کيفيت کاري که براي رفع مشکل کشاورزان، رونق توليد، اجراي عدالت در توزيع امکانات و... انجام مي‌شود، خداوند متعال اين را يک کار کامل از شما مي‌پذيرد. گاهي اوقات نمي‌دانيم نتيجه همکاري، قرارداد و فعل چيست چون از آينده خبر نداريم، درست است تلاش مي‌کنيم مقدماتي مهيا کنيم ولي خداوند هر آنچه براي او انجام شود هم کميت، هم کيفيت و هم نتيجه آن را تضمين کرده است.

وي با بيان اين‌که بسيار مي‌توانيم جايگاه مديريتي را زمينه ارتقاي واقعي روح و جان قرار دهيم، افزود: خداوند اين را زمينه قرار داده است و جلب رضايت خدا هم در رفع گرفتاري مردم است. شهيد مطهري هم فرمودند، راه خدا از ميان رفع گره خلق مي‌گذرد.

رئيس جمهور کشورمان با تأکيد بر اين‌که بايد کارها اعم از جاده‌سازي‌ها، پل‌سازي‌ها، کار در صنعت و معدن و... را بايد محکم و با توکل به خداوند و دقيق انجام داد، گفت: بايد کارها دقيق و سريع صورت گيرند. در نظام اداري الزاماتي وجود دارد مثل نظر کارشناسي؛ اما اين هم يک نظر است و بايد هم باشد.

رئيسي با بيان اين‌که طبق اذعان بزرگان، بروکراسي و دموکراسي‌ها دوقلوهايي هستند که با هم به وجود آمده‌اند، افزود: افراد زيادي تلاش کرده‌اند که در نظامات مديريتي و اداري که اين مسئله را حل کنند که خود يک بحث پيچيده است که چه کنيم هم نظريه کاملاً متقن و با دانش باشد هم پيچيده نباشد.

تحولي بينديشيم

وي بيان کرد: بايد راه را کوتاه کنيم و تحولي بينديشيم و عمل کنيم. نمي‌توانيم بگوييم نامه نوشتيم و گزارش به مرکز داده‌ايم، مگر مرکز چه کساني هستند، وقتي شما در ميدان هستيد کار را خوب بلد هستيد و بايد آن را انجام داد.

رئيس‌جمهور کشورمان با بيان اين‌که شيراز قطب سلامت است، اما يعني اين‌که تجهيزات و ساختمان دارد؟ اين‌ها خوب است اما قطب سلامت به نيروهاست و کارشناسي و دقتي است که در ميان نيروهاي سلامت آن وجود دارد، گفت: بسياري از مردم به متخصصان شيراز اعتماد کرده‌اند و ما هم بايد ضمن نظرات کارشناسي به اين‌ها اعتماد کنيم.

رئيسي با طرح اين سئوال که آيا اصل بر اعتماد است يا کنترل؟، افزود: يعني کسي که مي‌خواهيم بگذاريم به او اعتماد کنيم يا اين‌که نه او را کنترل و نظارت کنيم. در نگاه حضرت علي(ع) هر دو اصل است يعني وقتي کسي را مي‌خواهيم به عنوان همکار انتخاب کنيم سعي کنيم شايسته‌سالاري داشته باشيم و بهترين‌ها را گزينش کنيم.

وي با تأکيد بر اصل احترام به همه و اعتماد به خواص، اظهار کرد: البته بايد با کسي هم که کار مي‌کنيم کنترل کرده و نظارت کنيم و اجازه ندهيم خوبان ما دچار لغزش شوند. کنترل براي تداوم اعتماد است و اين يک اصل است. لذا بايد از مجموعه حساب‌کشي کرد که چرا يک کار زمين مانده است يا يک پروژه و طرح بر روي زمين مانده است.

رئيس جمهور کشورمان با قدرداني از تمام مسئولان و نيروهاي زيرمجموعه آنان در استان فارس، گفت: وقتي استاندار مي‌گويد بيش از ۸۵ درصد مصوبات سفر اول عملياتي و اجرايي شده است، بايد قدرداني کرد.

وي با تأکيد بر اين‌که بايد نگاه تحولي به آنچه که بايد داشته باشيم، افزود: نگاه کنيم کشورهاي ديگر چگونه عمل کرده‌اند. ما ظرفيت‌هاي زيادي داريم چه در کشور چه در استان فارس که همه بالاست اما آيا با همين ميزان سقف کار است و بيشتر از اين نمي‌توان کار کرد لذا بايد بهره‌وري را بالا برد.

رئيسي با بيان اين‌که براي رشد اقتصادي کشور بايد رشد توليد و افزايش بهره‌وري داشته باشيم، گفت: بايد بهره‌وري را بررسي کنيم که چه ميزان کار و چه ميزان روزآمد بودن کار وجود دارد و از تمام جهات اين موارد را بررسي کنيم.

رئيس‌جمهور کشورمان با تصريح اين‌که ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه داريم، اين تعداد که امروز عضو هيأت علمي هستند، در تمام شئون کشور اين جمع علمي چقدر مي‌توانند فعاليت کنند، آنان را پشتوانه علمي پژوهشي کشور دانست و افزود: اساتيد دانشگاه به عنوان سرمايه بزرگ کشور براي حل نظام و مسائل کشور هستند.

وي اظهار کرد: آبرساني زيرسطحي مي‌تواند کشاورزي استان فارس را تحول کند يعني مصرف آب يک‌چهارم ولي محصول ۴ برابر مي‌شود. صنعت و کشاورزي که مثل يک مجموعه کار مي‌کنند مثل صنعت نيشکر مي‌توانند وارد اين کار شوند.

رئيسي با بيان اين‌که مي‌توانيم با کار دانش‌بنيان در کنار هر بخشي کاري کنيم که استفاده بهينه از همه امکانات شود، گفت: بهترين استفاده از آب، خاک، صنعت و ... را مي‌توانيم انجام دهيم و اين کار با دست مديران انجام مي‌شود.

رئيس جمهور کشورمان با تأکيد بر اين‌که بايد بهترين را در تمام حوزه ها انجام دهيم، گفت: دانشگاه‌ها مي‌توانند پشتوانه علمي همه دستگاه‌ها و صنعت‌ها باشند. در برخي استان‌ها در خط توليد، رئيس بخش دانشگاهي حضور دارد و توضيح مي‌دهد و اين همان چيزي است که ما دنبال آن هستيم و رهبري هم بر روي آن تأکيد دارند. چنين کارهايي در کشور قابل انجام هستند.

وي با بيان اين‌که انتظار است که طرحي نو دراندازيم، افزود: يکي از مشکلات اينجا بحث تأمين زمين مسکن در شيراز است که مشکل محيط زيست دارد اما گفته‌ايم بايد اين مشکل با کارهاي کارشناسي حل شود.

رئيسي با تأکيد بر اين‌که کارشناسان دانش و سابقه دارند و بايد با کمک آنها حل مسئله کرد، گفت: حتماً محيط زيست، منابع طبيعي و انرژي اتمي مهم است اما بايد به نظرات کارشناسي دقت کنيم البته بايد طوري باشند که موجب توقف در امور نشوند. بايد کارها را حل کنيم.

رئيس جمهور کشورمان با بيان اين‌که بايد براي مشکلات چاره انديشيد و نبايد از روي آنها عبور کرد، افزود: بايد مسائل را پيگيري کرد تا حل شوند زيرا مردم انتظار حل مسئله دارند.

وي با يادآوري اين‌که دانشگاه مدرسه است اما ما در اجرا و مجري هستيم، گفت: در مدرسه فرضيه مطرح کردن خيلي خوب است اما در عالم اجرا نمي‌توان با ترديد حرکت کرد بايد متقن بود و قانونگذاري متقن باشد.

رئيسي با بيان اين‌که بايد متقن نظر داد و در عالم اجرا بايد متقن نظر داد و عمل کرد، افزود: ترديد در اجرا درست نمي‌شود. مهم آن است که وقتي آب‌رساني حل شد يا بيمارستان احداث شد، در سبد نظام اسلامي بگنجد.

وي با تصريح اين‌که کارهاي نيمه‌تمام جلوي چشم مردم، آنها را رنج مي دهد لذا بايد براي اتمام آنها سريع اقدام کرد، گفت: انتظار مردم از اين دولت انتظار متفاوتي است که بايد مسائل حل شود. اعتماد ما به خدا و اساتيد دانشگاه و نيروهاست که سرمايه‌هاي ما هستند و ما مي‌توانيم کارها را با ظرفيت اينها پيش ببريم.

رئيسي با تأکيد بر اين‌که قدرت کشور را شهدا، راهپيمايي‌ها و هدايت‌هاي رهبري ايجاد کرده‌اند، افزود: جمعيتي که استقبال باشکوه کردند قدرت کشور هستند و به پشتوانه اين‌ها مي‌توان کارهاي بزرگي انجام داد که حق اينان هم همين است.

رئيس جمهور کشورمان با بيان اين‌که به دست تواناي نيروهاي متخصص و مسئولان مي‌توان خيلي از کارها را انجام داد، افزود: در زمان جنگ بسياري از کارهاي نشد، انجام شد. شهيد سليماني در اوج ناامني‌ها رفت و امنيت ايجاد کرد.

ضرورت حرکت جدي براي اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام

وي تصريح کرد: ما بايد در اين رابطه حرکت جدي براي کارهاي مانده و پروژه‌هاي نيمه‌تمام انجام دهيم. گفتند ۳۰۰ کارگاه نيمه‌تعطيل و تعطيل در استان راه‌اندازي شده است و گردشگري فارس ۵ برابر شده است خيلي خوب هستند اما استان فارس ظرفيت زيادي دارد و اشتغال زيادي مي‌تواند ايجاد کند.

رئيسي با بيان اين‌که بايد براي اقدامات مختلف اتاق فکر تشکيل دهيم تا بتوانيم تحول ايجاد کنيم، افزود: استاندار فارس گفتند که اتاق فکر تشکيل داده است که اول تصميم‌سازي کرده بعد با استفاده از ظرفيت اساتيد و نخبگان تصميم‌گيري و اجرا کرد که کار بسيار خوبي است.

وي با تصريح اين‌که آنچه برايش نگران هستيم نسخه‌نويسي براي کشور است نه استفاده از تجربيات ديگران، گفت: اگر براي صنعت و کشاورزي و ساير ظرفيت‌هاي ما بيگانگان نسخه نوشتند، اشتباه است. اما مي‌توان از تجربيات آنان استفاده کرد. بايد براي نسخه‌ها دقت کرد اما براي تجربه آموختن بايد از همه ياد بگيريم.

رئيسي با تأکيد بر اين‌که در کشور نيازمند افزايش سرمايه‌گذاري هستيم، افزود: بايد سرمايه‌گذاران را براي افزايش سرمايه‌گذاري تشويق کرد که اين کار هم با رفع موانع پيش روي آنها محقق خواهد شد. بايد با توليدکننده صحبت کرد تا بدانيم مشکلاتش چيست.

رئيس جمهور کشورمان اظهار کرد: از مهم‌ترين تحول‌ها، تحول در فرايندهاست. مديران بايد در سازمان متبوع خود تحول ايجاد کنند. مي‌توان فرايندها را بازنگري کرد و ببينيم آيا لازم است که توليدکننده ۱۰ مرحله طي کند يا اين‌که اين مراحل کمتر شود. اين مسئله دست ماست.

وي با اشاره به توليدات دانش‌بنيان، گفت: با برخي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان صحبت مي‌کردم، محصول آنها موردنياز وزارتخانه‌ها و صنايع ما هستند که بايد استفاده شوند و بايد بخش‌هاي فعال اقتصادي را در آغوش گرفت و موانع آنها را برطرف کرد تا با دلگرمي کار کنند.

رئيسي در ادامه به افتتاح خط دوم آبرساني به شيراز از سد درودزن و احداث آزادراه براي کوتاه کردن زمان سفر اشاره کرد و افزود: اين‌ها اتفاقات خوبي است که مردم تأثير آن را مي‌بينند.

رئيس جمهور کشورمان در ادامه با اشاره به درخواست نماينده مردم شيراز در خصوص اتصال استان فارس به درياي خليج فارس، گفت: اين مسئله قبلا در شوراي عالي امنيت ملي مطرح شده است، نظر اين است که ارجاع داده به دبيرخانه شورا و اين مصوبه را با حضور استانداران دو استان، مطرح کنند تا ببينيم مسئله اين قضيه چيست و چه مشکلي بر سر راه آن است لذا ابهامات آن بررسي خواهد شد.

ساماندهي اتباع بيگانه ضرورت دارد

وي همچنين با اشاره به مسئله اتباع بيگانه، گفت: ساماندهي اتباع بيگانه ضرورت دارد. اين‌که يک شناسه داشته باشند نه شناسنامه و در آن فرد، خانواده، شغل و ازدواج، مکان اسکانش و... مشخص باشد، يعني ساماندهي اتباع بيگانه يک ضرورت قطعي در کشور است و نبايد حرف‌هاي متفاوتي براي آن زد. اين مسئله به نفع کشور و منافع ملي است تا مسئولان در حوزه‌هاي مختلف امنيتي، اقتصادي، اطلاعاتي و... از اين مسئله اطلاع داشته باشند.

رئيسي در ادامه به اقدامات انجام شده در استان فارس اشاره و از استاندار فارس قدرداني و ابراز اميدواري کرد تا بتوانيم انتظارات مردم را برآورده کنيم.

وي همچنين گفت: نسبت به ۳۶۰ هکتار بافت تاريخي شيراز کارهايي انجام شد اما باز هم در وزارت ميراث فرهنگي آن را دنبال خواهيم کرد تا اين مسئله به نقطه مطلوب خوب برسد.

رئيس جمهور کشورمان با بيان اين‌که يکي ديگر از درخواست‌ها اداره‌ي مراکز ميراثي به صورت هيأت‌امنايي است، گفت: تأکيد ما بر روي همين است که امين‌ها و کارشناس‌ها دور هم جمع شوند. به عنوان مثال اگر بخواهيم حافظيه را بگردانيم، عده‌اي از کارشناسان اين امر دور هم جمع شوند تا هم‌انديشي کنند که چه کنيم تا هويت حافظ در مدرسه و دانشگاه و هر کوي و برزني رواج يابد.

رئيسي همچنين با اشاره به مقوله مبارزه با قاچاق کالا تصريح کرد: کار در اين زمينه انجام مي‌شود اما هنوز مي‌بينيم چنين معضل وجود دارد. لذا بايد کاري انجام دهيم که به صورت ريشه‌اي مشکل حل شود.

وي با بيان اين‌که امروز نظام جمهوري اسلامي مورد اعتماد ملت‌هاست و دولت هم مورد اعتماد کشورهاي منطقه است و اين موضوع را به صورت صريح به ما مي‌گويند، گفت: ما کشوري هستيم که از ابتداي انقلاب شعارش عوض نشده است و اگر گفته نه شرقي، نه غربي؛ پاي حرفش ايستاده است. اين کشور مبنا دارد که داعش و دشمنان نتوانسته‌اند آن را شکست دهند.

رئيس‌جمهور کشورمان همچنين درباره وقايع فلسطين گفت: مردم دنيا از سازمان ملل انتظار دارند و نبايد تحت تأثير قدرت‌هاي بزرگ قرار گيرند. امروز ظلم بزرگي به مردم غزه مي‌شود. کدام وجدان بيدار قبول مي‌کند که مردمي در خانه خودشان باشند و بگويند بايد سرزمين‌تان را ترک کنيد.

وي ادامه داد: امروز انتظار از سازمان ملل اين است که از حقوق مردم فلسطين دفاع کرده و جنايت عليه آنها را متوقف کند و توقف آني نسبت به اين جناياتي که رخ مي‌دهد اتفاق افتد. مسئولان کشورهاي اسلامي بدانند که امروز اعتقاد به خدا ايجاب مي‌کند که انسان در مقابل خدا پاسخگو باشد.

رئيسي با بيان اين‌که امسال مسئولان کشورهاي اسلامي و عربي بدانند در مقابل خدا، وجدان، تاريخ و قانون مسئوليت دارند، گفت: بايد بدانند که قضاوت اين کارها را تاريخ انجام خواهد داد که زن و بچه‌اي اين‌گونه آواره شوند براي اين‌که رژيم صهيونيستي مي‌خواهد براي خود امنيت ايجاد کند، لذا خواست ملت‌ها توقف جنايات صهيونيستهاست.

رئيس‌جمهور کشورمان تصريح کرد: بارها گفته‌ايم که حامي مردم فلسطين هستيم و علت آن را هم بيان کرده‌ايم و در دنيا هم اين را از ما مي‌پذيرند.

وي در پايان خطاب به مسئولان استان فارس گفت: در اين دوره با نگاه تحولي مصوبات سفر را دنبال کنيد. ما مي‌توانيم وضعيت را متفاوت کنيم. شما مي‌توانيد شرايط را به نفع مردم فارس متحول کنيد تا مردم بيش از پيش احساس رضايت کرده و سرمايه اجتماعي براي نظام روز به روز افزون شود.