چشم‌انداز رشد توليد و سرمايه‌گذاري روشن است

تاریخ انتشار : 1402/04/03

عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: براساس آمار شاهد رشد چشمگيري در بخش توليد، صنعت و سرمايه گذاري بوديم که همچنان بايد تداوم داشته باشد.

مهراد عباد، عضو کميسيون اقتصاد کلان اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به آمار بانک مرکزي از رشد توليد ناخالص داخلي در سال نخست دولت سيزدهم، اظهار کرد: با توجه به آمار منتشر شده از سوي بانک مرکزي، مي‌توان رشد و افزايش خوبي را در حوزه‌هاي مختلف از جمله توليد، صنعت، معدن، ساختمان و همچنين سرمايه‌گذاري مشاهده کرد. معتقدم اگر اين ميزان رشد به‌صورت متوازن صورت گيرد و با سياست گذاري‌هاي لازم در تمامي بخش‌ها ايجاد شود، مي‌توان به رشد بيشتر اقتصادي در آينده بسيار اميدوارتر بود. هر چند طبق همين آمار نيز در حوزه‌هاي مختلف از جمله صنعت و توليد اتفاقات خوبي رقم خورده است.


وي يکي از دلايل رشد در بخش سرمايه‌گذاري را مربوط به ساماندهي و تثبيت بازار ارز و سکه دانست و گفت: بخشي از جامعه ما بنا به دلايل مختلف از جمله سياست‌هاي تثبيت بازار به جاي سرمايه گذاري در ارز و سکه که به واقع بازارمطلوبي محسوب نمي‌شود، وارد بورس شدند که همين ميزان محدود نيز توانست در رشد سرمايه‌گذاري تاثيرگذار باشد. همچنين سرمايه‌گذاري در بخش صنعت با رشد بسيار خوبي همراه بود که دليل آن هم ايجاد و احداث صنايع جديد و به تبع آن افزايش توليد بود. البته هنوز مشکلاتي در بخش صنعت وجود دارد که بايد مورد توجه قرار گيرد.


اين فعال اقتصادي به نقش سياست‌هاي تثبيت بانک مرکزي در رشد توليد اشاره کرد و افزود: يکي از موضوعاتي که بانک مرکزي مي‌تواند به عنوان متولي مورد توجه قرار دهد، بحث تخصيص ارز براي واردات مواد اوليه است. بي ترديد هر توقفي در روال تخصيص ارز، ثبت سفارش يا تمديد آن مشکل‌ساز است و مي‌تواند درروند رشد اقتصادي در بخش توليد و صنعت تاثيرگذار باشد. اين بخش مستلزم روال تخصيص ارز به‌صورت هوشمند است تا مشخص شود ما براساس اولويت و رتبه بندي در کشور، به چه کالا‌هايي و به چه ميزان براي واردات نياز داريم.


عضو اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون با سياست‌هاي بانک مرکزي، دخالت افراد در تخصيص ارز کم شده و اين روند در سامانه و به‌صورت هوشمند انجام مي‌شود، ولي اين اقدامات هنوز کافي نيست و نياز به اطلاعات جامع‌تري دارد.


عباد چشم‌انداز رشد اقتصادي را با توجه به آمار اخير روشن و مثبت دانست و گفت: براي رشد و توسعه نياز به ثبات اقتصادي و تعاملات جهاني داريم که خوشبختانه در ماه‌هاي اخير اين تعاملات بين المللي به ويژه در ديپلماسي منطقه‌اي از سوي بانک مرکزي بهبود يافته است. ضمن اينکه از سرگيري روابط بين المللي با برخي کشور‌ها از جمله عربستان و مطرح شدن موضوع برجام هم توانسته بسياري در اين رشد داشته باشد.