رشد توليدات صنعتي در طول يکسال ۲.۳ برابر شد

تاریخ انتشار : 1402/03/30

معاون صنايع عمومي وزارت صمت گفت که رشد توليدات صنعتي از ۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسيده است که رشد ۲.۳ برابري را نشان مي‌دهد.

 

به گزارش ايسنا،   محمد مهدي برادران اظهار کرد: رشد توليدات صنعتي در سال ۱۴۰۰ از ۳.۳ درصد به ۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسيده که حد نصاب جديدي در ۱۰ سال گذشته است.

بنا بر اعلام پايگاه اطلاع رساني دولت، به گفته وي اين رشد در ۸ سال دولت قبل رقم ۱.۶ درصد بوده است.

گفتني است؛ از جمله هدف‌گذاري‌هاي برنامه هفتم، رشد هشت درصدي اقتصاد است و براي رسيدن به اين هدف، متوسط نرخ رشد بخشي در حوزه صنعت ۸.۵ درصد تعيين شده است.

وزارت صمت نيز رشد ارزش افزوده بخش صنعت را ۸.۲ درصد و بخش معدن را ۵ درصد براي سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته و براي رسيدن به اين اهداف پنج دسته ساز کار و تعدادي پروژه تعريف کرده است.

در برنامه ششم توسعه نيز  هشت درصد هدف‌گذاري شده بود، اما براي رسيدن به اين هدف، متوسط نرخ رشد بخشي در حوزه صنعت ۹.۳ درصد تعيين شده بود.

اما اين برنامه فقط در سال ابتداي اجرا به هدف رسيد. در اصل رشد بخش صنعت در سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به ترتيب ۹.۹، منفي ۸.۲، ۰.۷، ۱.۸ و ۳.۱ درصد ثبت شده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس، بخش صنعت به دليل شرايط بين‌المللي خاص کشور و بازگشت تحريم‌ها از سال ۱۳۹۷ و به تبع آن افزايش هزينه‌هاي تامين مواد اوليه و واسطه، دخالت دولت در بازار و قيمت‌گذاري دستوري کالاها و تغييرات مکرر مقررات و دستورالعمل‌ها با چالش‌هاي مختلف و کاهش ارزش افزوده مواجه شد. اما از سال ۱۳۹۸ با اجراي برخي سياست‌هاي حمايتي، مجددا ارزش افزوده اين بخش از رشد مثبت برخوردار شد.