تعيين‌‌‌تکليف بسته‌‌‌هاي سرمايه‌گذاري معدني همه استان‌ها تا نيمه نخست امسال

تاریخ انتشار : 1402/02/24

دنياي‌اقتصاد : مدير اجرايي طرح احيا، فعال‌‌‌سازي و توسعه معادن کوچک اعلام‌‌‌ کرد: بسته‌هاي سرمايه‌گذاري معدني همه استان‌ها تا نيمه نخست امسال تعيين‌تکليف مي‌‌‌شوند.

به گزارش سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، عباس جرجاني افزود: با توجه به استقبال زياد سرمايه‌گذاران از اجراي بسته‌هاي سرمايه‌گذاري معدني در سال گذشته، اين اقدام در سال‌جاري نيز عملياتي و از ابتداي فروردين تاکنون، بسته‌هاي سرمايه‌گذاري براي معادن سه‌استان مشخص شده است.

وي ادامه‌‌‌داد: روند بررسي بسته‌هاي سرمايه‌گذاري با توجه به نوع معادن موجود در هر استان، انجام و تا پايان شهريور، بسته‌هاي سرمايه‌گذاري به همه استان‌ها ابلاغ مي‌شود.

 

مدير اجرايي طرح احيا، فعال‌‌‌سازي و توسعه معادن کوچک با اشاره به اولويت‌هاي مورد بررسي در بسته‌هاي سرمايه‌گذاري معدني، تصريح ‌‌‌کرد: اولويت نخست تعريف بسته‌ها، محدوده‌هايي است که در لايه مزايده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. اولويت بعدي، تمرکز روي مواد معدني استراتژيک موردنياز کشور و نيز مشتري‌‌‌طلب است.

وي اضافه‌‌‌کرد: اولويت سوم براي تعريف بسته‌هاي سرمايه‌گذاري، معادني هستند که مي‌توان براي آنها سرمايه‌گذار جذب کرد. همچنين، موضوع وجود معادن در فاصله مکاني نزديک به هم (براي جلوگيري از چندمديريتي شدن) و داراي توجيه فني اقتصادي، در اين بسته‌ها مورد توجه است.

ميزان تسهيلات فعال‌سازي معادن کوچک

جرجاني با اشاره به ميزان تسهيلات پرداختي براي فعال‌سازي معادن کوچک‌مقياس، گفت: ميزان پرداخت تسهيلات به معادن از طريق صندوق فعاليت‌‌‌هاي معدني براي بخش «حقيقي»، تا سقف ۵ميليارد تومان و براي بخش «حقوقي»، بدون محدوديت است. وي افزود: پرداخت تسهيلات از طريق صندوق شامل قوانين بانکي مانند نبود چک برگشتي، سفته و بدهي معوقه است و در تلاشيم براي بازگشت معادن به فعاليت، در کارگروه تسهيل از طريق مصوبه کارگروه تسهيل، بخشي از آنها را برطرف کنيم.

راهکار مشکل تامين ماشين‌آلات

مدير اجرايي طرح احيا، فعال‌‌‌سازي و توسعه معادن کوچک خاطرنشان‌‌‌کرد: براساس تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ منعقدشده با صندوق فعاليت‌‌‌هاي معدني، معادني که به دليل مشکل تامين ماشين‌‌‌آلات دچار تعطيلي شده‌‌‌اند، مي‌‌‌توانند فرم‌‌‌هاي خود را براي ما ارسال کنند. وي بيان ‌‌کرد: همچنين طبق تفاهم‌نامه مذکور، مقرر شد معادن داراي چالش و مشکل را شناسايي و به صورت ويژه، آن را حل و فصل کنيم.