وزارت اقتصاد: برنامه‌هاي دولت براي مهار تورم مکملند، نه متشتت

تاریخ انتشار : 1402/02/18

تهران- ايرنا- وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام‌کرد: دولت بر مبناي مسيري که از ابتدا تاکنون پيموده، برنامه مهار تورم را در عين اصلاحات اقتصادي دنبال مي‌کند و طبيعي است که به اقتضاي شرايط برنامه‌ها ممکن است نياز به به‌روزآوري و اصلاح در جهت کارآمدي بيشتر داشته باشند.

به گزارش ايرنا، وزارت امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به گزارش روز هفتم ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۲ روزنامه «تعادل» با تيتر «بسته جديد مهار تورم از راه مي‌رسد!» توضيح داد: اينکه دولت براي مهار تورم برنامه داشته باشد و بر مبناي برنامه حرکت کند طبيعي است؛ بنابراين دولت بر مبناي مسيري که از ابتدا تاکنون پيموده برنامه مهار تورم را در عين اصلاحات اقتصادي دنبال مي‌کند و طبيعي است که به اقتضاي شرايط برنامه‌ها ممکن است نياز به به روزآوري و اصلاح در جهت کارآمدي بيشتر داشته باشند.

دولت سيزدهم از پيش از شعار امسال که معطوف به مهار تورم و رشد توليد بوده است، مهار تورم را بر محور نقشه راه غيرتورمي دنبال مي‌کرد و در زمينه مهار تورم چند دسته سياست‌هاي اقتصادي که نياز به اجراي همزمان داشت را فعال کرد، به گونه‌اي که از زمان آغاز به کار دولت تا پايان اسفند ۱۴۰۰ موفق شد با سرعت بسيار خوبي تورم را کاهش دهد.

بر اين اساس نرخ تورم در نتيجه عملکرد هفت ماه ابتدايي دولت روند کاهشي داشت و از عدد ۵۹ درصد در آغاز به کار دولت به ۲۹ درصد رسيد. اما به هر حال از ابتداي سال ۱۴۰۱ با حذف ارز ترجيحي، جنگ اوکراين و افزايش نرخ تورم در سطح جهان، تورم نقطه به نقطه افزايش يافت و از شهريورماه سال گذشته هم با شروع نا آرامي‌ها و با ايجاد هراس و القاي انتظارات تورمي يک جنگ ارزي عليه مردم ايران انجام شد که به‌طور قطع شرايط جديد نياز به پويايي دولت در تصميم گيري و تعيين راهبردهاي اقتصادي داشت.

ناگفته نماند که تورم ۴۰ درصدي و بيش از آن ميراث چند ساله‌اي است که به دولت سيزدهم رسيده و با تشديد موتورهاي تورم زا به ويژه رشد نقدينگي در يک دهه گذشته به درد مزمن تبديل شده است. با اين حال اين ناقض مسووليت دولت نيست و دولت با رصد مداوم وضعيت اقتصادي ممکن است برنامه‌هاي ديگري به برنامه‌هاي پيشين خود در مواجهه با اين پديده بيفزايد.

پيش از اين هم بارها اعلام شد اينکه دولت بلافاصله در ستاد هماهنگي‌هاي اقتصادي دولت براي تحقق شعار سال اقداماتي را طراحي و دنبال مي کند، نشان از شکست برنامه هاي قبلي ندارد. تدوين برنامه‌هاي مشخص براي مهار تورم و رشد توليد و همچنين تدوين لايحه اصلاح بودجه ۱۴۰۲ در راستاي تحقق شعار سال حکايت از اين دارد که دولت و وزارت اقتصاد برنامه مشخص، هدفمند و کارشناسي‌ شده‌اي براي تحقق شعار سال دارد.

دولت با ۱۰ برنامه مشخص شامل پنج برنامه رفع ناترازي بودجه، ناترازي بانک‌ها، کاهش بدهي‌هاي دولت، کاهش ناترازي ارزي و مديريت نقدينگي و انضباط پول مهار تورم را دنبال مي‌کند که هيچ يک ناقض برنامه‌هاي پيشين دولت نيست. در همين حال رشد توليد را با برنامه‌هايي همچون هدايت اعتبار به فعاليت‌هاي توليدي، پيش بيني‌پذيري و رفع موانع توليد، بهبود ناترازي انرژي، عرضه دارايي‌هاي مازاد دولتي مديريت انتظارات، بهبود ديپلماسي اقتصادي و رشد سرمايه‌گذاري خارجي در سال جاري دنبال مي‌کند که در تداوم همان مسيري است که از ابتداي دولت سيزدهم آغاز شده بود.