چشم‌انداز ۱۲ شاخص کلان اقتصاد ايران در ۲۰۲۳

تاریخ انتشار : 1402/02/16

صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني کرد توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۲۳ افزايش و ذخاير ارزي ايران به ۲۳.۲ ميليارد دلار برسد.

به گزارش ايبِنا، صندوق بين‌المللي پول در گزارشي موسوم به «چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌اي: خاورميانه و آسياي مرکزي» به بررسي چشم‌انداز اقتصادي ۳۲ کشور منطقه از جمله ايران در سال ۲۰۲۳ پرداخته است. اين نهاد بين‌المللي انتظار دارد اقتصاد ايران در سال جاري به طور کلي روندي مثبت و رو به جلو داشته باشد و از ۱۲ شاخص مورد بررسي ۷ شاخص وضعيت بهتري در اين سال نسبت به سال قبل داشته باشند.

بر اساس برآورد‌هاي اين نهاد بين‌المللي، اقتصاد ايران در سال ۲۰۲۳ رشد ۲ درصدي را تجربه خواهد کرد. ايران در سال ۲۰۲۲ نيز رشد اقتصادي ۲.۵ درصدي داشته و متوسط رشد اقتصاد ايران در سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بالغ بر ۳ درصد بوده است.

ارزش اسمي توليد ناخالص داخلي ايران از رقم برآوردي ۳۵۲.۲ ميليارد دلاري در سال ۲۰۲۲ با افزايش حدود ۱۶ ميليارد دلاري در سال ۲۰۲۳ مواجه خواهد شد و به ۳۶۸ ميليارد دلار خواهد رسيد که بيشتر از متوسط سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ است. در اين سال‌ها ارزش اسمي توليد ناخالص داخلي ايران به طور متوسط ۳۶۰ ميليارد دلار بوده است. در سال ۲۰۲۲ نيز با وجود تحريم‌ها ارزش توليد ناخالص داخلي ايران ۶۳ ميليارد دلار و در سال ۲۰۲۱ نيز ۹۴ ميليارد دلار افزايش يافته بود.

 


رشد ۲ درصدي اقتصاد غيرنفتي ايران در سال ۲۰۲۳

بر اساس پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول بخش غيرنفتي ايران در سال ۲۰۲۳ رشد ۲ درصدي را تجربه خواهد کرد. براي اين بخش در سال ۲۰۲۲ رشد ۲.۵ درصد برآورد شده است.

رشد بخش نفتي ايران در سال ۲۰۲۳ اندکي بيشتر از بخش غيرنفتي خواهد بود. پيش‌بيني شده است اين بخش در سال ۲۰۲۳ رشد ۲.۱ درصدي داشته باشد.

 



صادرات نفت ايران در دولت سيزدهم ۲ برابر شد

اين نهاد بين‌المللي توليد نفت ايران در سال جاري ميلادي را ۲.۶۲ ميليون بشکه در روز پيش‌بيني نموده است که ۴۰ هزار بشکه در روز بيشتر از سال ۲۰۲۲ است.

طي سال‌هاي ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ توليد نفت ايران بر اساس آمار صندوق بين‌المللي پول ۵۶۰ هزار بشکه در روز افزايش يافته است.

توليد گاز ايران نيز در سال ۲۰۲۳ با رشد ۳ درصدي مواجه خواهد شد و به معادل ۴.۶ ميليون بشکه در روز نفت خواهد رسيد. ايران در سال پيش معادل ۴.۴۶ ميليون بشکه در روز نفت، گاز توليد کرده است.

رقم پيش‌بيني شده براي صادرات نفت ايران در سال جاري ميلادي ۸۹۰ هزار بشکه در روز اعلام شده است که ۴۰ هزار بشکه در روز بيشتر از صادرات نفت ايران در سال قبل است.

بر اساس آمار اين نهاد بين‌المللي صادرات نفت ايران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۵۰ هزار بشکه در روز بوده و با روي کار آمدن دولت سيزدهم طي دو سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ صادرات نفت ايران صعودي بوده و بيش از دو برابر شده است. ايران در سال ۲۰۲۰ تنها ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر کرده است. متوسط صادرات نفت ايران طي سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ نيز بالغ بر ۱.۸۱ ميليون بشکه در روز بوده است.

صادرات گاز ايران نيز در سال ۲۰۲۳ صعودي خواهد بود و به معادل ۳۳۰ هزار بشکه در روز نفت خواهد رسيد. ايران در سال پيش معادل ۳۲۰ هزار بشکه در روز نفت، گاز صادر کرده است.

 



نزولي شدن نرخ تورم ايران در ۲۰۲۳

صندوق بين‌المللي پول انتظار دارد روند صعودي نرخ تورم ايران در سال ۲۰۲۳ معکوس شود و از ۴۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴۲.۵ درصد در اين سال کاهش يابد.

 



رشد نقدينگي در دو سال پياپي نزولي خواهد بود

صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني کرده است با موثر واقع شدن اقدامات و سياست‌هاي بانک مرکزي ايران رشد نقدينگي در اقتصاد ايران طي سال ۲۰۲۳ نزولي شود و در حالي که رشد نقدينگي ايران در سال گذشته بالغ بر ۴۴ درصد بوده اين رقم در سال جاري به ۳۸.۲ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۲۹.۵ درصد کاهش يابد.

 



پيش‌بيني تراز حساب‌هاي جاري ۶.۷ ميليارد دلاري براي ايران در ۲۰۲۳

تراز حساب‌هاي جاري ايران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۶.۷ ميليارد دلار بوده است. بر اساس پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول تراز حساب‌هاي جاري ايران در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۰ ميليارد دلاري مواجه خواهد شد و به ۶.۷ ميليارد دلار خواهد رسيد. در سال پاياني دولت دوازدهم تراز حساب‌هاي جاري ايران منفي ۰.۷ ميليارد دلار گزارش شده بود، اما اين رقم در دو سال بعد صعودي شده و به ترتيب به ۱۱.۱ ميليارد دلار و ۱۶.۷ ميليارد دلار رسيده است.

 



ذخاير ارزي در دسترس ايران ۲۳.۲ ميليارد دلار

اين نهاد بين‌المللي کل ذخاير ارز و طلاي در دسترس ايران در سال ۲۰۲۳ را ۲۳.۲ ميليارد دلار پيش‌بيني کرده است که نسبت به سال قبل ۲.۲ ميليارد دلار کمتر خواهد بود. در سال ۲۰۲۲ کل ذخاير ارز و طلاي در دسترس ايران ۲۵.۴ ميليارد دلار برآورد شده است.

بنا بر گزارش صندوق بين‌المللي پول ذخاير ارزي ايران بسيار بيشتر از اين ارقام است. براي مثال اين نهاد کل ذخاير ارز و طلاي ايران در سال ۲۰۲۱ را ۱۲۲ ميليارد دلار تخمين زده است.