«توليد» شاهراه خروج از بن‌بست اقتصاد

تاریخ انتشار : 1402/02/10

امسال با عنوان «مهار تورم و رشد توليد» نام‌گذاري شد، شعار هوشمندانه‌اي که در صورت تحقق، اقتصاد ايران را از بن بست خارج مي‌کند.

به گزارش ايبِنا، در سال‌هاي اخير «اقتصاد» محور همه نامگذاري‌ها بوده، در عين حال، توليد به عنوان اصلي‌ترين بخش اقتصاد مورد توجه قرار داشته است. با توجه به اينکه کشور با تحريم دست به گريبان بوده، انتخاب شعار سال‌هاي مختلف با محوريت توليد، نشان‌دهنده اهميت اين موضوع در عرصه سياستگذاري کشور است.

امسال نيز با نام «مهارتورم و رشد توليد» نام گذاري شده است. شعار هوشمندانه‌اي که در صورت تحقق، اقتصاد ايران را از بن بست خارج مي‌کند. چرا که توليد خود به خود به مهار تورم مي‌انجامد از اين جهت کارشناسان حمايت و رونق توليد را راه حل خروج از شرايط تورمي مي‌دانند.

مافياي دلالي، بلاي جان توليد

«اميرعباس اختراعي»، رئيس هيات مديره انجمن ستصا در گفتگو با «شادا» مي‌گويد: بهترين روش براي مهار تورم همان رشد و حمايت از توليد است، اما اين حمايت و رشد، به الزاماتي نياز دارد.

وي اضافه کرد: مسئولين اقتصادي ما بايد در خصوص توليد به يک باور عميق برسند؛ توليد در شرايط کنوني بسيار مهجور است و توسط مافياي دلالي در کشور و اشتباهات برخي از نهاد‌هاي بالادستي به وضعيت نامطلوبي درآمده است.

لزوم دلارزدايي از زندگي و اقتصاد

«عبدالمجيد شيخي»، اقتصاددان در اين خصوص به «شادا» گفت: ما در اقتصاد چند موتور تورم زا داريم، ارز در اين خصوص، سکاندار افزايش تورم در کشور است.

وي افزود: بايد قطعا از زير سلطه دلار خارج شويم، حتي در حال حاضر کشور‌هاي کوچک اطراف ما با اقتصاد‌هاي کوچک نيز قرارداد‌هاي پولي و چند جانبه منعقد مي‌کنند و دلار را از اقتصاد خود خارج کرده اند، در حالي که ما هنوز در اقتصاد همه چيز را با دلار مي‌سنجيم؛ بنابراين بايد قطعا دلار و يورو را از زندگي و اقتصاد حذف کنيم.

لازمه تحقق شعار سال تاکيد بر رشد توليد «غير تورمي» است

«مصطفي حبيب الله» کارشناس اقتصادي در گفتگو با «شادا»، در خصوص روش‌هاي تامين مالي توليد گفت: وزارت اقتصاد و دولت سيزدهم در حال اجراي قوانين مصوب شده قبلي در اين بخش هستند که به عبارتي دو سال از تصويب آن مي‌گذرد و در گذشته بر زمين مانده بود.

اين کارشناس اقتصادي همچنين در ادامه درباره الزامات تحقق شعار سال نيز اضافه کرد: لازمه تحقق شعار سال تاکيد بر رشد توليد «غير تورمي» است که يکي از مهمترين لازمه‌هاي اين مهم، فاکتورينگ معکوس و اوراق گامي است که دولت در حال پيگيري آن است، اما در عين حال، روش‌هاي متعدد ديگري در اين خصوص بايد تعريف شود و نبايد به اين مبحث به صورت خطي نگاه و تحليل شود.

وي خاطرنشان کرد: به عنوان مثال نمي‌توان ناترازي بانک‌ها را ناديده گرفت، چون فکتورينگ معکوس در حال اجراست، يعني نبايد به خاطر اجراي تامين مالي توليد آثار تورمي ناترازي بانک‌ها را ناديده گرفت.

حبيب الله همچنين گفت: براي تحقق شعار سال بايد همه عوامل مربوط به توليد چه در بخش تامين مالي چه موارد ديگر در قالب يک بسته تعريف و اجرا شود تا توليد غير تورمي محقق شود. تاکيد بر غير تورمي بودن روش‌هاي تامين مالي توليد، براي ما يک هدف است.

رشد توليد، تاثير ملموس بر زندگي مردم خواهد داشت

«حميد بهزادي»، کارشناس اقتصادي در اين خصوص مي‌گويد: در تعيين شاخص اقتصادي، مهار تورم و رشد اقتصادي را با هم در نظر مي‌گيريم، اما در شعار امسال به جاي رشد اقتصادي، رشد توليد لحاظ شده است. براي رشد اقتصادي بايد نفت بيشتري بفروشيم و اين افزايش فروش نفت تاثيري در زندگي مردم ندارد و بيشتر براي استفاده دولت در بخش ارائه آمار‌هاي کلان اقتصادي ارائه مي‌شود از اين جهت، تاکيد شعار بر رشد توليد است که مهارم تورم را به همراه دارد که در زندگي مردم ملموس مي‌شود.