رشد ۹۴.۲ درصدي پرداخت‌هاي عمراني

تاریخ انتشار : 1402/01/28

تهران- ايرنا- وزارت اقتصاد اعلام کرد: در حالي که در طول دو دهه اخير هيچ‌گاه ۱۰۰ درصد اعتبارات عمراني مصوب بودجه پرداخت نشده، اما در سال ۱۴۰۱ رقمي بيش از ۱۰۵.۲ درصد از بودجه مصوب در بخش عمراني تامين شده است.

به گزارش ايرنا از وزارت اقتصاد، دولت‌ها همواره طي چهار دهه گذشته بيشترين درآمدهاي خود را از محل فروش نفت تامين کرده‌اند. به عبارتي، بودجه کل کشور بر اساس فروش نفت و قيمت دلار تدوين و تصويب شده است. غفلت از ساير منابع درآمدي از جمله ماليات و صادرات غيرنفتي و در عين حال بي‌انضباطي‌هاي مالي، بيشترين آسيب را به بخش‌هاي مختلف اقتصاد به خصوص عمران و صنعت و به طور کلي توليد وارد کرد.

دهه ۹۰ را مي‌توان بدترين دوران براي بخش عمران و صنعت کشور خواند، چرا که در اين دوره عدم تخصيص بودجه کافي به اين بخش‌ها به خصوص بودجه عمراني سبب انباشت حجم زيادي بدهي دولت به پيمانکاران شد که در نهايت هزينه آن بر دوش مردم و دولت جديد آوار شد.

در دولت قبل، در دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۴، رشد سالانه پرداخت‌هاي عمراني منفي شده بود. متوسط سالانه پرداخت‌هاي عمراني دولت گذشته ۴۱٫۴ هزار ميليارد تومان و مجموع هشت سال آن دولت، ۳۳۱ هزار ميليارد تومان بود.

دولت سيزدهم با برقراري تعادل در هزينه‌کرد و درآمدهاي خود و همچنين تعريف منابع درآمدي جديد از جمله دريافت عادلانه ماليات و شناسايي فرار مالياتي و تعريف ساير درآمدهاي غيرنفتي توانست بدون استقراض از بانک مرکزي، به دخل و خرج خود نظم ببخشد تا هم بدهي‌هاي برجاي مانده از گذشته در بخش‌هاي مختلف به خصوص عمران را تسويه و هم بودجه عمراني سال گذشته را به صورت بيش از ۱۰۰ درصدي که شامل سه بخش اعتبارات طرح‌هاي ملي، طرح‌هاي استاني و اعتبارات متفرقه است را محقق کند.

جهش در بخش عمراني در سال ۱۴۰۲

به طور کلي، در دهه ۹۰ به دليل کاهش نسبي درآمدهاي دولت و عدم تنوع بخشي به منابع درآمدي، سهم منابع عمراني از کل بودجه عمومي کاهش قابل توجهي يافت، اما در دولت جديد نسبت اعتبارات عمراني به کل بودجه عمومي از ۱۲.۷ درصد سال ۱۴۰۰ به ۱۷ درصد در سال ۱۴۰۱ افزايش پيدا کرد که به دليل تخصيص بخش عمده‌اي از اين بودجه در ماه‌هاي پاياني سال، بايد منتظر جهش در بخش عمراني در سال ۱۴۰۲ باشيم.

نسبت ۱۷ درصدي بودجه عمراني به کل بودجه از ابتداي سال ۹۱ تاکنون بي‌سابقه بوده است. در واقع نسبت بودجه عمراني به کل بودجه همواره کمتر از ۱۷ درصد و در سطح ۱۳- ۱۴ درصد بوده است.

ميزان پرداختي دولت از محل خزانه‌داري کل کشور به پروژه‌هاي عمراني معادل ۲۷۳ هزار و ۸۱۶ ميليارد تومان بوده که اين رقم نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۹۴.۲ درصد رشد داشته است.

رشد ۹۴.۲ درصدي پرداخت‌هاي عمراني

رشد ۹۴.۲ درصدي پرداخت‌هاي عمراني در يک سال نسبت به سال قبل در طول ۲ دهه اخير بي‌سابقه بوده است. همچنين در طول دو دهه اخير هيچ‌گاه معادل ۱۰۰ درصد پيش‌بيني بودجه عمراني، پرداخت نشده، اما در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰۵.۲ درصد بودجه مصوب عمراني، از محل خزانه‌داري کل کشور، توانست اين مهم را محقق کند.

اين رخدادها نشان‌دهنده تغيير رويکرد دولت سيزدهم در حوزه توسعه زيرساخت‌هاي کشور و همچنين توجه به بخش توليد و خدمات در کشور است.

بخش عمده پرداخت‌هاي عمراني دولت در دو ماه پاياني سال انجام شده است؛ بنابراين بخشي از آثار و نتايج جهش پرداخت‌هاي عمراني دولت در سال ۱۴۰۲ نمايان مي‌شود.