ايران بيست و دومين اقتصاد بزرگ دنيا در سال ۲۰۲۲ شد

تاریخ انتشار : 1402/01/26

تهران- ايرنا- صندوق بين‌المللي پول از افزايش ۱۴۱ ميليارد دلاري توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اقتصاد ايران را در اين سال به ‌عنوان بيست و دومين اقتصاد بزرگ دنيا معرفي و اعلام کرد: چين بزرگ‌ترين اقتصاد دنيا در سال گذشته ميلادي است.

به گزارش ايرنا، صندوق بين‌المللي پول در جديدترين گزارش خود ميزان توليد ناخالص داخلي ۱۹۳ کشور جهان از جمله ايران را در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده است.

بر اساس محاسبات اين نهاد بين‌المللي، توليد ناخالص داخلي ايران بر اساس شاخص قدرت خريد در اين سال به يک هزار و ۵۹۶ ميليارد دلار رسيده که اين رقم ۱۴۱ ميليارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزايش داشته است.

ايران با توليد ناخالص داخلي يک هزار و ۵۹۶ ميليارد دلاري خود در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بيست و دومين قدرت بزرگ اقتصادي جهان در اين سال شناخته شده که بر اين اساس اقتصاد ايران از اقتصادهاي ۱۷۱ کشور ديگر دنيا بزرگ‌تر است و فقط ۲۱ کشور توليد ناخالص داخلي بيشتري نسبت به ايران در اين سال داشته‌اند.

رتبه ۲۲ اقتصاد ايران در ميان ۱۹۳ کشور جهان در حالي است که ايران در معرض شديدترين تحريم‌هاي وضع‌شده عليه اقتصاد يک کشور در طول تاريخ قرار دارد.

اقتصاد ايران ضربدر ۲ = اقتصاد فرانسه

از جمله کشورهايي که اقتصاد کوچک‌تري نسبت به ايران در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند عبارت‌اند از: پاکستان، تايلند، هلند، آرژانتين، مالزي، آفريقاي جنوبي، امارات، سوئد، اتريش و الجزاير.

پاکستان با اقتصاد يک هزار و ۳۳۸ ميليارد دلاري يک پله پايين‌تر از ايران در جايگاه ۲۳ جهان قرار گرفته است.

انگليس و فرانسه به عنوان کشورهاي صنعتي عضو گروه هفت بزرگي اقتصادشان تنها دو برابر اقتصاد ايران برآورد شده ست. توليد ناخالص داخلي فرانسه بر اساس شاخص قدرت خريد در سال ۲۰۲۲ سه هزار و ۷۰۴ ميليارد دلار و توليد ناخالص داخلي انگليس سه هزار و ۷۱۴ ميليارد دلار محاسبه شده است.

ايران با توليد ناخالص داخلي يک هزار و ۴۵۵ ميليارد دلاري بر اساس شاخص قدرت خريد در سال ۲۰۲۱ نيز در رتبه ۲۲ جهان ميان بزرگ‌ترين اقتصادهاي دنيا قرار گرفته بود.

صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني کرده است توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۲۳ نيز ۹۵ ميليارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزايش يابد و به يک هزار و ۶۹۱ ميليارد دلار برسد.

آمريکا دومين اقتصاد دنيا شد

اين نهاد بين‌المللي اقتصاد، چين را با توليد ناخالص داخلي ۳۰ هزار و ۲۱۶ ميليارد دلاري را به‌عنوان بزرگ‌ترين اقتصاد دنيا در سال ۲۰۲۲ معرفي کرده است. آمريکا با اقتصاد ۲۵ هزار و ۴۶۴ ميليارد دلاري در رتبه دوم و هند با ۱۱ هزار و ۸۵۵ ميليارد دلار در رتبه سوم از اين نظر قرار گرفته‌اند.

کشورهاي ژاپن، آلمان، روسيه، اندونزي، برزيل، انگليس، فرانسه، ترکيه، ايتاليا، مکزيک، کره جنوبي، کانادا، اسپانيا، عربستان، تايوان، مصر، لهستان، استراليا و تايوان نيز به ترتيب در رتبه‌هاي چهارم تا بيست و يکم از اين نظر قرار گرفته‌اند.

کشور کوچک «توالو» با توليد ناخالص داخلي ۵۸ ميليون دلاري بر اساس شاخص قدرت خريد به‌عنوان کوچک‌ترين اقتصاد دنيا شناخته شده است.