پيش‌بيني بانک جهاني از رشد ۲ درصدي اقتصاد ايران در ۲۰۲۳

تاریخ انتشار : 1402/01/20

تهران- ايرنا- بانک جهاني با اعلام اينکه ۱۵ کشور خاورميانه و شمال آفريقا در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادي کمتري نسبت به سال قبل خواهند داشت رشد اقتصادي ايران براي اين سال را ۲ درصد پيش‌بيني کرد.

به گزارش ايرنا، بانک جهاني در جديدترين گزارش خود از وضعيت اقتصادي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا رشد ۳ درصدي را براي اقتصاد اين منطقه در سال ۲۰۲۳ پيش‌بيني کرده است.

در حالي که متوسط رشد اقتصادي ۱۸ کشور خاورميانه و شمال آفريقا در سال ۲۰۲۲ به ۵.۸ درصد رسيده بود بانک جهاني پيش‌بيني کرده است اين رقم در سال ۲۰۲۳ به حدود نصف برسد.

کشورهاي نفتي منطقه وضعيت بدتري از اين نظر خواهند داشت و انتظار مي‌رود متوسط رشد اقتصادي کشورهاي نفتي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در سال ۲۰۲۳ با افت ۵۵ درصدي مواجه شده و به ۲.۸ درصد برسد. متوسط رشد اقتصادي اين کشورها در سال قبل ۶.۱ درصد اعلام شده بود.

کاهش رشد اقتصادي در ۱۵ کشور خاورميانه و شمال آفريقا

بانک جهاني انتظار دارد از ۱۸ کشور منطقه ۱۵ کشور با کاهش رشد اقتصادي در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن مواجه شوند.

عربستان و کويت شديدترين افت رشد اقتصادي را در سال جاري ميلادي تجربه خواهند کرد. رشد اقتصادي عربستان و کويت در اين سال به يک‌سوم کاهش خواهد يافت. عربستان که در سال ۲۰۲۲ با رشد ۸.۷ درصدي اقتصاد خود مواجه شده بود در سال جاري رشد اقتصادي بهتر از ۲.۹ درصد را تجربه نخواهد کرد. همچنين رشد اقتصادي کويت از ۷.۹ درصد در سال قبل به ۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ خواهد رسيد.

قطر، امارات، بحرين، عمان، عراق، الجزاير، مصر، تونس، اردن، مراکش، جيبوتي، فلسطين و ايران ساير کشورهاي منطقه هستند که بر اساس پيش‌بيني بانک جهاني رشد اقتصادي کمتري در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن خواهند داشت.

ايران جزو کشورهاي با کمترين کاهش رشد اقتصادي

در عين حال ايران جزو کشورهايي است که کمترين افت را در رشد اقتصادي خود طي سال ۲۰۲۳ تجربه خواهد کرد. بانک جهاني پيش‌بيني کرده است رشد اقتصادي ايران در اين سال به ۲ درصد برسد. ايران در سال قبل از آن رشد ۲.۷ درصدي را در اقتصاد خود تجربه کرده است.

سه کشور مراکش، جيبوتي و لبنان تنها کشورهاي منطقه هستند که رشد اقتصادي بيشتري در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن خواهند داشت.

بر اساس اين گزارش رشد اقتصادي قطر از ۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ خواهد رسيد. رشد اقتصادي عراق نيز از ۷.۹ درصد به ۲.۸ درصد خواهد رسيد. رشد اقتصادي امارات نيز که در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶.۶ درصد اعلام شده بود در سال جاري به ۳.۶ درصد کاهش خواهد يافت.

بانک جهاني در بخش ديگري از گزارش خود تراز حساب‌هاي جاري ايران در سال ۲۰۲۳ را معادل ۳.۱ درصد توليد ناخالص داخلي پيش‌بيني کرده است. تراز حساب‌هاي جاري ايران در سال قبل معادل ۳.۸ درصد توليد ناخالص داخلي برآورد شده بود.

بر اساس اين گزارش تراز مالي ايران نيز از معادل منفي ۲.۳ درصد توليد ناخالص داخلي در سال ۲۰۲۲ به معادل منفي ۲.۵ درصد توليد ناخالص داخلي در سال جاري ميلادي خواهد رسيد.