رتبه ۵۵ ايران در شاخص عملکرد رقابت صنعتي

تاریخ انتشار : 1401/12/20

بر اساس آخرين گزارش سازمان توسعه صنعتي ملل متحد، رتبه ايران در شاخص عملکرد رقابت صنعتي در سال ۲۰۲۰ از ۱۵۴ کشور، ۵۵ بوده است.

به گزارش ايبِنا؛ شاخص عملکرد رقابت صنعتي يکي از شاخص‌هايي است که يونيدو (سازمان توسعه صنعتي ملل متحد) براي ارزيابي توان رقابت و عملکرد صنعتي اقتصاد‌هاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌دهد در اين شاخص با بهره گيري از مجموعه‌اي از زير شاخص‌هاي مرتبط توان توليد و صادرات کالا‌هاي صنعتي يک کشور مورد ارزيابي قرار گرفته و با ساير کشور‌ها مقايسه مي‌شود که اين شاخص‌ها عبارتند از سرانه ارزش افزوده صنعت (دلار ۲۰۰۵)، سرانه صادرات صنعت دلار جاري)، سهم ارزش افزوده صنعتي از توليد ناخالص داخلي، سهم کالا‌هاي صنعتي با تکنولوژي متوسط و بالا در ارزش افزوده صنعت، سهم صادرات صنعت در کل صادرات، سهم کالا‌هاي با فناوري متوسط و بالا در صادرات صنعت، سهم از کل ارزش افزوده صنعت جهان و سهم از کل تجارت صنعت جهان.

در گزارش ۲۰۲۲ يونيدو، رتبه ايران در شاخص عملکرد رقابت صنعتي طي دوره سال‌هاي ۲۰۱۶- ۲۰۲۰، بين ۵۲ تا ۵۷ متغير بوده و رتبه آن در سال ۲۰۲۰ از ۱۵۴ کشور، ۵۵ بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ تغييري نداشت.

کشور برتر جهان در شاخص عملکرد رقابت صنعتي شامل آلمان، چين، ايرلند، ژاپن، کره جنوبي، آمريکا، سوئيس تايوان سنگاپور و هلند مي‌شود. در ۲۴ کشور منطقه ايران بعد از ۶ کشور ترکيه، رژيم اشغالگر قدس، امارات، عربستان، بحرين و قطر در جايگاه هفتم قرار گرفته است.

در سال ۲۰۲۰ در ارتباط با زير شاخص‌هاي عملکرد رقابت، صنعتي ايران در بين کشور‌هاي برتر منطقه در زير شاخص‌هاي سهم در کل ارزش افزوده صنعت «جهان» و «سهم در کل تجارت صنعت جهان»، نسبت به ساير زيرشاخص‌ها از امتياز بالاتري برخوردار بوده است.