پيش‌بيني رشد ۲ درصدي اقتصاد ايران در ۲۰۲۳

تاریخ انتشار : 1401/11/12

صندوق بين المللي پول پيش بيني رشد ۲ درصدي براي اقتصاد ايران در سال ۲۰۲۳ خبر داد.

به گزارش ايبِنا، صندوق بين المللي پول در گزارش جديد خود موسوم به چشم انداز اقتصادي جهان پيش بيني کرده است اقتصاد جهان در سال جاري ميلادي به طور متوسط ۲.۹ درصد رشد کند که کمتر از رشد ۳.۴ درصدي ثبت شده در سال ۲۰۲۲ است.

چهارمين سال متوالي رشد اقتصادي ايران با وجود تحريم‌ها

صندوق بين المللي پول همچنين با وجود تحريم‌ها انتظار دارد اقتصاد ايران در سال ۲۰۲۳ نيز روندي رو به رشد داشته باشد. ايران در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادي سه درصدي را تجربه کرده بود و بر اساس پيش بيني اين نهاد بين‌المللي در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادي ايران به ۲ درصد خواهد رسيد.

بر اين اساس صندوق بين المللي پول انتظار دارد اقتصاد ايران براي چهارمين سال متوالي و با وجود تداوم تحريم‌هاي آمريکا رشد مثبت داشته باشد. اقتصاد ايران که در سال ۲۰۱۹ در پي سياست تحريم‌هاي حداکثري رشد منفي ۳.۱ درصدي را تجربه کرده بود در سال ۲۰۲۰ و با وجود شيوع کرونا از رکود خارج شد و رشد ۳.۳ درصدي و در سال ۲۰۲۱ رشد ۴.۷ درصدي را تجربه کرد.

پيش بيني صندوق بين المللي پول از رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۲۳ نسبت به گزارش ماه اکتبر اين سازمان تغييري نداشته است. صندوق بين الملي پول در گزارش ماه اکتبر خود نيز رشد اقتصادي ۲ درصدي را براي ايران در سال ۲۰۲۳ پيش‌بيني کرده بود.

رتبه ۱۲ ايران از نظر رشد اقتصادي در ميان ۳۰ اقتصاد بزرگ

بر اساس اين گزارش ايران در ميان ۳۰ اقتصاد بزرک دنيا، در رتبه ۱۲ از نظر رشد اقتصادي در سال ۲۰۲۳ قرار مي‌گيرد. هند در ميان ۳۰ اقتصاد بزرگ دنيا در رتبه نخست قرار گرفته و بر اساس پيش بيني صندوق بين المللي پول رشد ۶.۱ درصدي را در اين سال تجربه خواهد کرد.

انگليس نيز با رشد منفي ۰.۶ درصد در انتهاي اين رده بندي قرار گرفته است. از جمله کشور‌هايي که رشد کمتري نسبت به ايران خواهند داشت عبارتند از اسپانيا با ۱.۱ درصد، لهستان با ۰.۳ درصد، کره جنوبي با ۱.۷ درصد، برزيل با ۱.۶ درصد و آرژانتين با ۱.۷ درصد.