روس‌ها بزرگترين سرمايه‌گذار در ايران هستند

تاریخ انتشار : 1401/11/08

معاون وزير اقتصاد اظهار داشت: روس‌ها بزرگترين سرمايه گذار در ايران هستند و از اين ميزان سرمايه‌ اعلام شده سهم روس‌ها در ايران ٢.٧ ميليارد دلار بوده که اين ميزان سرمايه‌ را براي دو پروژه نفتي وارد کشور کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، فکري در نشست خبري امروز با اشاره به عملکرد سازمان سرمايه‌گذاري اقتصادي در طول بيش از يک سال گذشته اظهار داشت: يکي از مهمترين اقدامات دولت در اين مدت زمان اصلاح نظام آماري بوده‌ است و پس از اين تنها آمار سرمايه‌هاي جذب شده که منجر به اجراي پروژه شده وارد نظام آماري مي‌شود و قرار نيست تنها جذب سرمايه بر روي کاغذ را اعلام کنيم.

وي با بيان اينکه از اين پس واقعيت جذب سرمايه‌‌ها مي را اعلام مي‌کنيم، گفت: آنچه که به عنوان تمايل سرمايه گذاري در ايران و اعلام آمادگي براي سرمايه گذاري در ايران را ديگر در نظام آماري نمي‌گنجانيم.

رييس سازمان سرمايه‌گذاري اقتصادي ادامه داد: در اصلاح نظام آماري تنها سرمايه‌گذاري‌هاي معتبر به اين معنا که از اخذ مجوز آن بيش از ۶ ماه نگذشته باشد و بخشي از سرمايه را وارد پروژه کرده‌اند، اعلام خواهد شد و هدف اصلاح نظام آماري اين است که سيگنال اشتباه به دولت، مردم و فعالان اقتصادي ندهيم.

وي ادامه داد: ميزان سرمايه گذاري مصوب ١٠.٢ ميليارد دلار بوده که از اين ميزان ۵.٩۵ ميليارد دلار سرمايه گذاري مصوب بوده و فاصله آن يعني ۴ ميليارد دلار وارد کشور نشد و آنچه که در نظام آماري درج مي‌شود همان ۵.٩۵ ميليارد دلار است.

فکري با بيان اينکه عمده سرمايه‌گذاري در کشور از سوي روس‌ها انجام شده‌است، ادامه داد: روس‌ها بزرگترين سرمايه گذار در ايران هستند و  از اين ميزان سرمايه‌ اعلام شده سهم روس‌ها در ايران ٢.٧ ميليارد دلار بوده که اين ميزان سرمايه‌ را براي دو پروژه نفتي وارد کشور کرده‌اند.

رييس سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني افزود: در طول يک سال و سه ماه گذشته کشور امارات به عنوان دومين کشور، ترکيه سومين کشور و چين چهارمين کشور و افغانستان پنجمين کشور سرمايه‌گذار در ايران بوده‌‌اند.

فکري تاکيد کرد: با توجه به شرايط کشور اين ميزان سرمايه‌گذاري‌ها از طريق صرافي‌ها وارد کشور شدند.

وي با انتقاد از ميزان سرمايه‌گذاري چيني‌ها در ايران اظهار داشت: چين در مدت مذکور حدود ٢۵٠ ميليون دلار در ايران سرمايه‌گذاري کرده‌است که با توجه به ميزان جلسات و مذاکرات از اين عدد راضي نيستيم و چيني‌ها در حد سرمايه‌گذاران کوچک و متوسط و کشورهاي همسايه وارد سرمايه‌گذاري در ايران شده‌است که عمده آن در بخش‌هاي پايانه‌هاي حمل و نقلي و ترانزيت بوده‌است.

فکري درباره سرمايه‌گذاري امارات در ايران در طول يک سال و سه ماه گذشته گفت: عمده سرمايه‌گذاران از کشور امارات در واقع اماراتي نيستند و از ساير کشورها هستند که اين عمده اين ميزان سرمايه گذاري‌ها هم در بخش صنعت و معدن بوده‌است.

وي با اشاره به مزاياهاي سرمايه گذاري در ايران گفت: هر سرمايه گذار خارجي بابت سرمايه‌گذاري در ايران مي‌تواند ٣ خودروي عبور موقت وارد کشور کند و بايد هر ٣٠٠ هزار دلار امکان واردات يک خودرو را دارد تا سقف ٩٠٠ هزار دلار امکان واردات ٣ خودروي خارجي را دارد .

رييس سازمان سرمايه گذاري و کمک‌هاي اقتصادي افزود: همچنين از ديگر مزاياي و مشوق‌ها اين است که هر سرمايه‌گذار خارجي مي‌تواند مجوز اقامت ٣ تا ۵ ساله در ايران را بگيرد  تا مشکل رفت و آمد نداشته باشد.

فکري با اشاره به وضعيت ايران در رتبه ريسک اعتباري ايران گفت: در حال حاضر رتبه ريسک اعتباري ايران عدد ٧ است يعني جزو پر ريسک‌ها هستيم اما بايد توجه داشت که جلب سرمايه‌گذار خارجي ارتباط مستقيمي با رتبه ريسک اعتباري ندارد هر چند اثرگذار است اما ميزان ريسک خود را در نرخ بيمه پروژه‌ها نشان مي‌دهد. در حال حاضر با همين رتبه سرمايه‌گذاراني از آمريکا و اروپا هم داريم .

وي گفت: با روسيه هم قرارداد بسيار محکم و خوبي منعقد کرده‌ايم و روسيه براي رفتن به ايران نيامده‌ است و قرارداد سوددهي بين ايران و روسيه به امضا رسيده اما به هر حال امکان خروج هر کشوري از قراردادها وجود دارد.

رييس سازمان سرمايه گذاري افزود: امکان در نظر گرفتن جريمه براي سرمايه‌گذاران براي خروج آنها از کشور و قراردادها وجود ندارد و همين موضوع ريسک جلب سرمايه‌گذار را افزايش مي‌دهد.

خبر در حال تکميل مي باشد...