۳ منبع قانوني براي تامين اعتبار ۱۰۰ هزار ميليادي صندوق نوآوري اعلام شد

تاریخ انتشار : 1401/10/24

معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي با اشاره به شرايط تورمي و افزايش هزينه‌هاي شرکت‌هاي دانش بنيان، گفت: امروز اگر بخواهيم صندوق وضعيت سابق خود را داشته باشد، بايد سرمايه اوليه آن ۱۲۰ هزار ميليارد تومان باشد؛ از اين رو با تصويب اختصاص ۱۰۰ هزار ميليارد تومان به اين صندوق، قرار است از ۳ منبع قانوني اين اعتبارات تامين شود.

به گزارش ايسنا، در دومين جلسه شوراي راهبري فناوري‌ها و توليدات دانش بنيان که به رياست آيت‌الله دکتر سيد ابراهيم رئيسي تشکيل شد، با موافقت رئيس جمهور و تصويب هيئت امناي صندوق نوآوري و شکوفايي، ميزان سرمايه اين صندوق به مبلغ ۱۰۰ هزار ميليارد تومان افزايش يافت تا در صورت تامين و تخصيص منابع لازم، صرف حمايت از تامين مالي شرکت‌هاي دانش بنيان شود.

به گفته معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي، منابع تامين اين ميزان اعتبار در قانون ديده شده است، به گونه‌اي که  در ۲ قانون حوزه دانش‌بنيان، ۳ منبع مهم براي افزايش سرمايه صندوق از ۳ به ۱۰۰ هزار ميليارد تومان تدارک ديده شده است.

افزايش اعتبارات صندوق در سال دانش بنيان

سياوش ملکي‎‌فر در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در سال ۱۳۸۹ مطابق قانون حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان، قرار بود سرمايه اوليه صندوق نوآوري و شکوفايي ۳ هزار ميليارد تومان (معادل ۳ ميليارد دلار) باشد و همچنين مقرر شده بود که اين مبلغ ظرف ۳ سال در اختيار صندوق قرار گيرد.

وي ادامه داد: علاوه بر آن مطابق همان قانون قرار بود پس از ۳ سال، سالانه معادل نيم‌درصد از بودجه عمومي کشور به عنوان سرمايه به صندوق اختصاص داده شود که اين امر تا کنون محقق نشده است.

ملکي‌فر با تاکيد بر اينکه در حال حاضر حتي سرمايه اوليه صندوق نوآوري هم به طور کامل تاديه نشده است، يادآور شد: سرمايه اوليه‌اي که در اختيار صندوق قرار گرفته، کمي بيش از ۲۶۰۰ ميليارد تومان است، ضمن آن که اختصاص سالانه معادل نيم‌درصد از بودجه کشور نيز محقق نشده است.

وي اضافه کرد: از ابتداي دهه ۹۰ تا کنون شرکت‌هاي دانش‌بنيان رشد خوبي داشته‌اند، به گونه‌اي که به اعلام معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در حال حاضر ۷۹۵۷ شرکت‌ دانش‌بنيان در کشور وجود دارد، اما طي اين مدت سرمايه صندوق همپاي رشد شرکت‌هاي دانش‌بنيان رشد نکرده است.

معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي مجموع درآمد شرکت‌هاي دانش‌بنيان در سال ۹۹ را ۲۰۰ هزار ميليارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: برآورد ما از مجموع فروش شرکت‌هاي دانش‌بنيان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ هزار ميلياردتومان است.

وي خاطر نشان کرد: پيش‌بيني مي‌شود اين ميزان تا پايان سال جاري به بيش از ۴۰۰ هزار ميليارد تومان برسد.

ملکي‌فر افزود: از تصويب قانون حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان در سال ۱۳۸۹ تا کنون به مدت ۱۲ سال، هم تعداد شرکت‌هاي دانش‌بنيان افزايش يافته و به حدود ۸ هزار شرکت رسيده است و هم کسب‌وکارهاي اين شرکت‌ها توسعه يافته و نيازهاي مالي آن‌ها بيشتر شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي با بيان اينکه تورم نيز موجب شده است هزينه شرکت‌ها و نيازهاي مالي آن‌ها نيز افزايش يابد، افزود: با در نظر گرفتن مجموع فروش حدوداً ۴۰۰ هزار ميليارد توماني شرکت‌هاي دانش‌بنيان، آشکار است که صندوق نوآوري با سرمايه ۲.۶ هزار ميليارد توماني که اينک در اختيار دارد، نمي‌تواند نيازهاي مالي شرکت‌هاي دانش‌بنيان را تامين کند.

افزايش سهم دانش‌بنيان‌ها در GDP

معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي يادآور شد: مقام معظم رهبري سال گذشته در ديدار خود با نخبگان تاکيد کردند مجموع فروش شرکت‌هاي دانش‌بنيان بايد از يک درصد به ۵ درصد از توليد ناخالص داخلي افزايش يابد و با احتساب نرخ رشد اقتصادي ابلاغي در برنامه هفتم توسعه کشور، اين بدان معناست که مجموع فروش آن‌ها در سال ۱۴۰۶ بايد به ۱۴۰۰ هزار ميليارد تومان برسد.

ملکي‌فر اضافه کرد: براي تامين مالي اين کسب‌وکارهاي دانش‌بنيان، با احتساب ضرايبي همچون سهم صندوق از تامين مالي دانش‌بنيان‌ها و همچنين همکاري اهرمي صندوق با شبکه بانکي و ساير بازيگران نظام تامين مالي، سرمايه صندوق نوآوري در سال ۱۴۰۶ بايد ۱۰۰ همت (هزار ميليارد تومان) مي‌بود که خوشبختانه با موافقت رئيس‌جمهور و تصويب هيات امناي صندوق نوآوري و شکوفايي، مقرر شد اين افزايش سرمايه ظرف ۵ سال صورت گيرد.

وي تاکيد کرد: فراموش نکنيم روزي که صندوق نوآوري و شکوفايي راه‌اندازي شد، سرمايه اوليه آن ۳ هزار ميليارد تومان معادل ۳ ميليارد دلار بود و امروز اگر بخواهيم صندوق همان وضعيت را داشته باشد، بايد سرمايه اوليه آن ۱۲۰ هزار ميليارد تومان مي‌بود.

منابع تامين مالي صندوق نوآوري

وي در خصوص منابع تخصيص اين اعتبارات، توضيح داد: خوشبختانه در ۲ قانون حوزه دانش‌بنيان ۳ منبع مهم براي افزايش سرمايه صندوق از ۳ به ۱۰۰ هزار ميليارد تومان تدارک ديده شده است. منبع اول، همان معادل نيم‌درصد از بودجه عمومي است که در قانون دانش‌بنيان مصوب سال ۱۳۸۹ بر آن تاکيد شده است. منبع دوم و سوم اين افزايش سرمايه را مواد ۳ و ۱۱ قانون جهش توليد دانش‌بنيان تشکيل مي‌دهند که اولي به حقوق ورودي واردات ماشين­ آلات و تجهيزات خدمات توليدي، صنعتي، معدني و کشاورزي و دومي به اخذ ماليات از صادرات کالاهاي واسطه‌اي نيمه‌خام مربوط مي‌شود.

معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي در خصوص تعهدات مالي شرکت‌ها به صندوق گفت: شرکت‌هاي دانش‌بنيان نزد صندوق نوآوري و شکوفايي و شبکه بانک‌هاي همکار صندوق بسيار خوش‌حساب هستند و نرخ نکول تسهيلات صندوق نيز بسيار کم است.

وي ادامه داد: مساله اصلي اين است که تعداد شرکت‌هاي دانش‌بنيان در حال افزايش است و نياز است که صندوق نوآوري براي تامين مالي اين بدنه بزرگ و رو به رشد، تقويت شود.