جزييات رشد ۳ درصدي اقتصاد ايران در نيمه نخست ۱۴۰۱

تاریخ انتشار : 1401/10/20

گزارش بانک مرکزي در خصوص رشد ۳ درصدي اقتصاد ايران در نيمه نخست امسال در ستاد هماهنگي اقتصادي دولت ارائه شد.

به گزارش ايبِنا، در جلسه يکشنبه شب ستاد هماهنگي اقتصادي دولت که به رياست آيت‌الله دکتر سيد ابراهيم رئيسي برگزار شد، گزارش‌هايي در زمينه رشد اقتصاد ايران، توليد و اشتغال ارائه شد و مورد بررسي قرار گرفت.


ابتدا گزارش بانک مرکزي در خصوص رشد ۳ درصدي اقتصاد ايران در نيمه نخست امسال ارائه شد. براساس اين گزارش گروه نفت با ۶،۶ درصد، صنايع و معادن با ۳.۸ درصد، خدمات با ۲.۶ درصد و گروه کشاورزي با ۱.۱ درصد بيشترين ميزان رشد را در شش ماه نخست امسال داشته‌اند.


در اين گزارش همچنين اعلام شد در تابستان ۱۴۰۱ برخي زير گروه‌ها از جمله حمل و نقل و انبارداري با ۱۵،۹ درصد و صنعت با ۸.۷ درصد رشد کم سابقه‌اي را تجربه کرده‌اند.


بر اساس گزارش بانک مرکزي ميزان رشد سرمايه‌گذاري در ماشين‌آلات در نيمه اول ۱۴۰۱ نويدبخش بهبود وضعيت توليد و اشتغال در سال‌هاي آينده است.


در جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي همچنين وزير صنعت، معدن و تجارت از افزايش توليد و مديريت بازار خودرو گزارش داد. بر مبناي اين گزارش در مدت ۹ ماه ۸۷۶ هزار دستگاه انواع خودرو توليد شده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.


در اين گزارش آمده است در همين دوره زماني در سال گذشته ۱۸۲ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکينگ خودروسازان انباشته شده بود که اين عدد هم اکنون به صفر رسيده است.


وزير صنعت، معدن و تجارت در اين گزارش با اشاره به حذف سه نوع خودرو قديمي سمند، پژو ۴۰۵ و تيبا از چرخه توليد در سال جاري گفت: توليد و عرضه ۱۲ محصول جديد بر پايه پلتفرم‌هاي بومي تا پايان سال آينده از برنامه‌هاي وزارت صمت براي ايجاد رونق در بازار خودرو است و وزارت صمت واردات خودرو و تلاش براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي را نيز در دستور کار خود دارد.


رئيس جمهور در اين جلسه کنترل قيمت و رعايت حقوق مصرف‌کننده در کنار رشد توليد را ضروري دانست.