دروغ بزرگ کسري ۴۰۰ هزار ميليارد توماني

تاریخ انتشار : 1401/10/19

تهران- ايرنا- سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: بر اساس عملکرد نه‌ماهه سال جاري، بودجه با هيچ‌گونه کسري مواجه نبوده و پيش‌بيني وصول منابع و مصارف تا پايان سال نشان مي‌دهد که بيش از ۹۷ درصد منابع وصول و مصارف نيز در اين سقف انجام خواهد شد.

به گزارش ايرنا، سازمان برنامه و بودجه در واکنش به خبرسازي برخي رسانه‌ها از کسري ۴۰۰ هزار ميليارد توماني، اعلام کرد: جريان‌هايي که دولت مورد حمايتشان کشور را با کسري بودجه ۴۸۰ هزار ميليارد توماني تحويل داد و تمام متغيرهاي اقتصادي در طول مديريتشان سقوط کرد گويا از اداره کشور بدون استقراض همراه با انجام تعهدات بر زمين‌مانده دولت قبل برآشفته و مدعي کسري بودجه ۴۰۰ هزار ميليارد توماني شده‌اند.

بله دولت سيزدهم سنت غلط استقراض و چاپ پول و تحميل تورم ۶۰ درصد بر مردم را برچيده و اين در حالي است که عملکرد ناصواب دولت‌هاي گذشته؛ مانند آينده فروشي و انتشار بي‌رويه اوراق کارش را سخت کرده است.

دولت سيزدهم سال گذشته علي‌رغم اينکه در زمان تحويل ۶۰ هزار ميليارد تومان در خزانه بدون اعتبار مانده بود؛ ۵۴ هزار ميليارد تومان تنخواه بانک مرکزي هزينه شده بود؛ هزينه تسويه اوراق ماهانه تا ۱۷ هزارميلياردي تومان رسيده بود، با تمرکز بر درآمدهاي پايدار و کنترل هزينه‌ها هم تعهدات را انجام و هم بيش از ۲۰۰ هزار ميليارد تومان به بخش عمراني و اشتغال اختصاص داد؛ رويکردي که در سال جاري هم تداوم خواهد داشت.

بر اساس عملکرد نه‌ماهه سال جاري، بودجه با هيچ‌گونه کسري مواجه نبوده و پيش‌بيني سازمان برنامه و بودجه از وصول منابع و مصارف تا پايان سال نشان مي‌دهد که بيش از ۹۷ درصد منابع وصول و مصارف نيز در اين سقف انجام خواهد شد.

عملکرد نه‌ماهه وصولي منابع و پرداختي مصارف در سال جاري بر اساس گزارش خزانه‌داري کل نشان از تراز منابع و مصارف دارد؛ در نه‌ماهه، ۸۶ درصد منابع وصول گرديده و مصارف نيز به نحوي در اين سقف پرداخت شده است که هيچ‌گونه اخلالي در پرداخت‌هاي پرسنلي و ساير هزينه‌هاي اجتناب‌ناپذير به وجود نيامده است.

در بخش عمراني نيز با تدابيري که انجام شده در ۶ماه دوم روند پرداخت‌ها سرعت گرفته و اين روند تا پايان سال ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که با وجودي که استفاده از تنخواه، امري قانوني و استفاده از آن در دولت‌هاي گذشته مرسوم بوده است؛ اما عملکرد نه‌ماهه سال جاري نشان مي‌دهد که دستيابي به بودجه بدون کسري، با مديريت منابع و مصارف بدون استفاده از تنخواه بانک مرکزي محقق شده است؛ لذا اظهار کسري بودجه سال ۱۴۰۱ به دليل عدم اطلاع از جريان منابع و مصارف به‌طورکلي رد مي‌شود و اعلام مي‌شود بودجه با هيچ‌گونه کسري مواجه نمي‌باشد.

خوب است در شرايطي که کشور به اميدآفريني و انسجام ملي نياز دارد جريان‌هاي سياسي باانگيزه‌هاي خاص و بدون اطلاع دقيق شبه افکني نکرده و منافع ملي را در پاي اغراض جناحي و سياسي به مسلخ نبرند.