سياست‌هاي جديد بانک مرکزي منجر به گشايش ارزي خواهد شد

تاریخ انتشار : 1401/09/14

محمد صفايي دلوئي، عضو کميسيون اقتصادي و نماينده مردم گناباد در مجلس شوراي اسلامي درباره تاثير تصميمات جديد بانک مرکزي بر بازار و کالاي اساسي با توجه به افزايش سقف تسهيلات، سقف حوالجات و کاهش کارمزد انتقال ارز در تامين و تخصيص منابع ارزي براي کالا‌هاي اساسي گفت: تصيمات جديد بانک مرکزي در تنظيم بازار ارز نقش موثري خواهد داشت. چنانچه اين سياست‌ها به درستي اجرايي شود، در جامعه گشايش ارزي قابل توجهي به وجود مي‌آيد و تقاضا کاهش پيدا خواهد کرد.

وي در ادامه اضافه کرد: هر اندازه تقاضاي ارز وجود داشته باشد و ارز به اندازه کافي در دسترس نباشد، قيمت افزايش پيدا مي‌کند. کنش‌هايي مانند سياست‌هاي بانک مرکزي باعث مي‌شود تقاضاي ارز پاسخ داده شود و در نتيجه قيمت ارز در بازار مديريت شود و از تورم جلوگيري به عمل آيد.

اين عضو کميسيون اقتصادي درباره تاثير تصميمات جديد بانک مرکزي بر بازار کالا اظهار داشت: ۲۵ کالا در کشور وجود دارد که عمدتا مورد مصرف مردم است. ۹ کالا از اين تعداد غذايي و ۱۶ کالاي ديگر لوازم خانگي است. بانک مرکزي در صورتي که بتواند اين کالا‌ها را مورد حمايت قرار دهد، هم رضايت طبقه متوسط جامعه و هم طبقه متوسط رو به پائين را از اين جهت که کالاي مورد نظردر دسترس‌شان قرار گرفته، جلب مي‌شود و ارز هم به درستي مديريت خواهد شد.

نماينده مردم گناباد در ادامه تصريح کرد: علاوه بر موضوعات اشاره شده در بالا، موضوع فوق به قيمت تمام شده کالا‌ها هم کمک خواهد کرد و هر اندازه که ارز در دسترس توليد کنندگان قرار گيرد، اين مسئله را بيشتر شاهد خواهيم بود. بنابراين کاهش تورم هم يکي از نتايجي است که در نتيجه اجرايي شدن اين سياست‌ها شاهد خواهيم بود.

صفايي دلوئي در پايان در قالب توصيه اظهار داشت: اختياراتي به استان‌ها داده شود تا همه چيزدر تهران تمرکز پيدا نکند. وقتي چنين نشود، کار‌ها زمانبر خواهد شد و افراد خسته مي‌شوند و تسهيل‌گري به نتيجه نمي‌رسد.