گره اينترنتي مجوزهاي کسب‌وکار

تاریخ انتشار : 1401/09/12

دنياي‌اقتصاد : به‌رغم تاکيد سياستگذار بر صدور غيرحضوري و اينترنتي مجوزهاي کسب‌وکار، ۹دستگاه همچنان به درگاه ملي مجوزها متصل نشد‌‌‌ه‌‌‌اند. سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت دفاع، کانون کارشناسان رسمي، کانون وکلا، جامعه حسابداران رسمي، سازمان اداري و استخدامي، فراجا و نظام روان‌شناسي همچنان در فهرست دستگاه‌‌‌هاي جامانده و متصل‌نشده به درگاه ملي مجوزها هستند. وزارتخانه‌‌‌هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت علمي رياست‌جمهوري در سال ۱۴۰۱ مجوز کسب‌وکاري را از طريق درگاه ملي مجوزها صادر نکرده‌‌‌اند. البته اين آمار، روايت رسمي وزارت اقتصاد از جاماندگان درگاه صدور مجوز است. بررسي‌‌‌هاي «دنياي‌اقتصاد» نشان مي‌دهد طبق اعلام اين درگاه، هنگام ورود کاربران براي ثبت مجوز، در مورد برخي از دستگاه‌ها اين پيام دريافت مي‌شود:«صادرکننده مجوز اين کسب‌وکار، هنوز شرايط و مدارک لازم براي صدور اين مجوز را اعلام نکرده است. در تلاشيم هرچه سريع‌‌‌تر اطلاعات اين صفحه را ارسال کنند، شرايط را شفاف و ساده کنيم، به تصويب هيات مقررات‌زدايي برسانيم و در درگاه ملي مجوزها بارگذاري کنيم.»

سياستگذار در حالي به صدور آنلاين مجوزها اصرار دارد که مراجعه‌‌‌کنندگان درگاه ملي مجوزهاي کشور در ساعاتي از روز، با پيغام «متقاضي گرامي در حال حاضر امکان ثبت درخواست پروانه کسب به دليل اختلال در سامانه ايرانيان اصناف تا اطلاع ثانوي مقدور نيست»، مواجه مي‌‌‌شوند.

گزارش درخواست و صدور از ابتداي سال تا ۴آذرماه همين امسال نشان مي‌دهد که از ۴۶۷هزار و ۲۷۶درخواست دستگاه‌‌‌هاي صادرکننده مجوز، ۱۳۵هزار و ۵۰۷مجوز صادر و ۱۸۹هزار و ۸۸۶مجوز رد شده است. همچنين ۱۹‌هزار و ۳۷۰نفر از درخواست خود براي دريافت مجوز انصراف داده‌‌‌ و ۱۲۲‌هزار و ۵۱۳درخواست با تاخير از سوي دستگاه‌‌‌هاي صادرکننده مواجه شده‌‌‌اند. علاوه بر آن، ۴هزار و ۶۹۲درخواست در صف بررسي هستند و ۸۳‌هزار و ۱۴۷درخواست معادل ۸/ ۱۷‌درصد کل درخواست‌‌‌ها در مرحله بررسي تاخير داشته‌‌‌اند. همچنين وزارت تعاون در بخش مشاغل خانگي با ارتقاي ۱۶پله‌‌‌اي رتبه بين ۲۲دستگاه و وزارتخانه، بالاترين رتبه را در صدور مجوزها به خود اختصاص داده و سازمان حفاظت محيط‌زيست با کاهش سه‌پله‌‌‌اي رتبه، با بيشترين کاهش رتبه بين ۲۲دستگاه روبه‌‌‌رو شده است. وزارتخانه‌هاي بهداشت، صمت، تعاون (به‌جز مشاغل خانگي) و ميراث فرهنگي، قعرنشينان جدول درخواست و صدور مجوزها هستند. امير سياح، رئيس مرکز ملي مطالعات پايش و بهبود محيط کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد، در مورد دستگاه‌هايي که مجوز آن‌ها در درگاه ثبت نمي‌شود، پاسخ مي‌دهد: متاسفانه درگاه وزارت صمت، مدتي است که از کار افتاده و مردم به زحمت افتاده‌اند. برخي دستگاه‌ها به طور غيرقانوني از مسير ديگري ثبت‌نام و مجوز صادر مي‌کنند که طبعا مجازات اين قانون‌شکني را خواهند ديد. وزير اقتصاد نيز با اشاره به ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوز الکترونيک کسب‌وکار از طريق درگاه ملي مجوزها تصريح کرد: رئيس‌جمهور دستور دادند که بايد دستگاه‌ها تمکين کنند و مسووليت عدم‌انجام وظايف قانوني برعهده بالاترين مقام دستگاه است.

 

به گزارش «شادا»، احسان خاندوزي درباره آخرين وضعيت درگاه ملي مجوزها نيز بيان کرد: تقريبا تمام وزارتخانه‌ها و برخي دستگاه‌هاي بيرون دولت به صورت نيمه‌متصل شده‌اند اما هنوز دستگاه‌هايي هستند که به‌رغم متصل شدن به درگاه ملي مجوزها شرايط و مدارک صدور مجوز خود را به صورت کامل بارگذاري نکرده‌اند و اگر هم کرده‌اند به جاي هدايت مردم به اين درگاه همچنان فعالان اقتصادي را به سمت مسيرهاي کاغذي هدايت مي‌کنند. وي با اشاره به برگزاري نشست اخير هيات مقررات‌زدايي تاکيد کرد: قرار شد دستگاه‌هايي که هنوز مجوزي از درگاه ملي مجوزها صادر نکرده‌اند، از ظرفيت‌هاي نظارتي براي بالاترين مقام آن دستگاه استفاده کنيم. خاندوزي با تاکيد بر اينکه براي دولت سيزدهم مهم جامه عمل پوشاندن به تسهيل شرايط توليد است، يادآوري کرد: رئيس‌جمهور هم پس از ارائه گزارش اخير هيات مقررات‌زدايي و تسهيل مجوزهاي کسب‌وکار به ايشان دستور دادند که بايد دستگاه‌ها تمکين کنند و مسووليت عدم‌انجام وظايف قانوني برعهده بالاترين مقام دستگاه است.

درخواست و صدور مجوزها به تفکيک دستگاه‌‌‌ها

براساس گزارش منتشرشده از سوي وزارت اقتصاد درباره روند صدور مجوزها تا چهارم آذرماه سال‌جاري، صندوق نوآوري در بازه زماني يادشده، ۱۴درخواست براي صدور مجوز ارسال کرده که از اين تعداد، سه‌مجوز صادر و ۱۱مجوز رد شده است.

در دستگاه وزارت تعاون در مشاغل خانگي، ۲۱۷هزار و ۶۴۰کسب‌وکار درخواست صدور مجوز کرده‌‌‌اند که از اين تعداد، ۷۶هزار و ۶۹۷مجوز صادر و ۱۳۶هزار و ۳۵۵مجوز رد شده است. البته ۳هزار و ۱۱۸متقاضي نيز از دريافت مجوز انصراف داده‌‌‌اند.  متقاضيان با متولي‌‌‌گري سازمان انرژي اتمي ۲۲۳درخواست براي صدور مجوز داده‌‌‌اند که از اين تعداد، ۲۵مجوز صادر و ۱۹۸مجوز رد شده است.

در وزارت ارشاد حدود ۳هزار و ۱۹۵درخواست براي صدور مجوز ثبت شده که از اين ميزان هيچ مجوزي دريافت نشده است. يک‌درخواست به دليل انصراف متقاضي ابطال و ۲هزار و ۶۱۲درخواست رد شده است. بقيه درخواست‌‌‌ها همچنان در صف بررسي هستند.

بانک مرکزي ۳۶۴درخواست مجوز داشته که از اين ميزان، ۳۲ درخواست اجابت و ۲۷۲درخواست رد شده است. در اين ميان، ۲۶درخواست‌‌‌دهنده نيز از درخواست خود صرف‌نظر کرده‌‌‌اند.

در وزارت نيرو، ۲هزار و ۱۴۱درخواست مجوز به سامانه ارجاع شده که از اين ميزان، ۹۰درخواست صادر و درخواست هزار و ۷۹۸متقاضي رد شده است. در همين فرآيند، ۴۱متقاضي از درخواست خود انصراف داده‌‌‌اند و بقيه در صف بررسي مجوز هستند.  درخواست ۱۸۲متقاضي در سامانه سازمان محيط‌زيست ثبت شده که از اين تعداد، ۱۶مجوز صادر و ۱۱۵مجوز رد شده است. بقيه درخواست‌‌‌ها نيز در دست بررسي هستند.

از سازمان صداوسيما، ۱۰هزار و ۱۰درخواست مجوز به درگاه رفته است. از اين تعداد، ۷۰درخواست تاييد و ۶۹۴درخواست رد شده است و ۶۷متقاضي از دريافت مجوز خود انصراف داد‌‌‌اند. بقيه درخواست‌‌‌هاي اين سازمان نيز در حال بررسي هستند.در وزارت اقتصاد، هزار و ۶۴۸درخواست به درگاه رفته که از اين تعداد، ۱۹۲درخواست تاييد و ۸۴۰درخواست رد شده است. همچنين ۶۷متقاضي از درخواست صدور مجوز خود انصراف داده‌‌‌اند. مجوزهاي باقي‌مانده نيز درگير فرآيند بررسي هستند. در سازمان استاندارد، ۲۷۹کسب‌وکار درخواست صدور مجوز داشته‌‌‌اند که مجوز ۶درخواست در درگاه تاييد و مجوز ۲۰۳درخواست رد شده‌‌‌ است. سه‌درخواست‌‌‌دهنده هم از درخواست مجوز خود صرف‌نظر کرده‌‌‌اند. مجوزهاي ديگر نيز در دست بررسي قرار دارند.  وزارت جهاد کشاورزي، ۶۲هزار و ۲۷۶درخواست مجوز دريافت کرده که از اين تعداد، درخواست ۲۱هزار و ۴۲متقاضي اجابت شده و ۲۶هزار و ۴۵۲نفر با عدم‌تاييد درخواستشان مواجه شده‌‌‌اند. در اين فرآيند، ۲هزار و ۶۳۹متقاضي از دريافت مجوز خود صرف‌نظر کرده‌اند و باقي درخواست‌‌‌ها در دست بررسي هستند.

متقاضيان درخواست مجوز از وزارت نفت، ۵هزار و ۷۳۹نفر بوده‌‌‌اند. از اين تعداد، ۲۵درخواست تاييد و هزار و ۵۴۲درخواست رد شده‌‌‌اند. همچنين ۲هزار و ۱۰۳متقاضي از صدور مجوز صرف‌نظر کرده‌‌‌اند و مابقي درخواست‌‌‌هاي مربوط به اين وزارتخانه، هنوز در دست بررسي است. کسب‌وکارهاي مربوط به وزارتخانه آموزش و پرورش ۱۱هزار و ۶۵درخواست براي صدور مجوز داشته‌‌‌اند. نهاد مربوطه نيز با ۷۵۸درخواست موافقت و تعداد ۵هزار و ۶۱۳درخواست را رد کرده است. در همين فرآيند، ۳۹۷متقاضي از درخواست خود صرف نظر کرده‌‌‌اند و بقيه درخواست‌‌‌‌‌‌ها همچنان در حال بررسي است.

متقاضيان درخواست مجوز از وزارت راه، ۳۲هزار و ۴۳۵درخواست براي صدور مجوز داده‌‌‌اند. از اين تعداد، ۱۲هزار و ۳۲۰مجوز تاييد و ۶۶هزار و ۳۳۴مجوز رد شده است. دو هزار و ۵۸۲متقاضي نيز درخواست خود را لغو کرده‌‌‌اند. بقيه مجوزها هم در دست بررسي قرار دارند. در وزارت ارتباطات، تعداد ۷هزار و ۳۸۴درخواست مجوز در درگاه دريافت شده که از اين تعداد، هزار و ۵۹۲درخواست تاييد و ۲هزار و ۴۰۰درخواست رد شده است. همچنين تعداد ۳۸۶متقاضي از درخواست خود چشم‌‌‌پوشي کرده‌‌‌اند.

در وزارت ورزش، ۱۱هزار و ۳۶۳نهاد درخواست صدور مجوز داشته‌‌‌اند که درگاه، مجوز هزار و ۶۸۹نهاد را تاييد کرده است. البته درخواست ۳هزار و ۵۶۳نهاد رد شده و ۱۸۱نهاد نيز از دريافت مجوز صرف‌نظر کرده‌‌‌اند. باقي درخواست‌‌‌ها همچنان در حال بررسي است.

در وزارت علوم، هزار و ۴۳۰کسب‌وکار براي صدور مجوز در اين درگاه درخواست داده‌‌‌اند که از اين تعداد، تنها سه‌درخواست تاييد شده است. درخواست صدور مجوز ۸۳۲کسب‌وکار رد شده و باقي درخواست‌‌‌ها نيز هنوز در حال بررسي هستند.  

تعداد درخواست‌‌‌هاي صدور مجوز مربوط به معاونت علمي ۲۷عدد بوده که هيچ يک از آنها تاييد نشده است. ۱۶درخواست رد شده‌‌‌اند و باقي درخواست‌‌‌ها در دست بررسي هستند.  

وزارت ميراث‌فرهنگي نيز درخواست صدور مجوز براي ۳۰هزار و ۲۰۱متقاضي را داشته که از اين تعداد، ۱۱هزار و ۹۱۲درخواست تاييد شده است و مابقي در دست بررسي هستند. هيچ‌يک از اين درخواست‌‌‌ها به رد يا انصراف منجر نشده‌‌‌اند.

وزارت تعاون به‌جز مشاغل خانگي، درخواست صدور مجوز براي ۳۸هزار و ۲۸۵کسب‌وکار را دريافت کرده که از اين تعداد، ۵۵هزار و ۴۴۷درخواست تاييد و ۱۰درخواست رد شده است. همچنين ۴هزار و ۵۳۰کسب‌وکار از درخواست خود براي صدور مجوز انصراف داده‌‌‌اند. کسب‌وکارهاي مربوط به وزارت صمت، ۳۹هزار و ۶۶۳درخواست مجوز داشته‌‌‌اند که از اين تعداد ۳هزار و ۵۸۹درخواست تاييد و ۲۶درخواست رد شده است. دوهزار و ۱۰۴متقاضي نيز از درخواست خود انصراف داده‌‌‌اند.  در وزارت بهداشت، هزار و ۶۲کسب‌وکار براي دريافت مجوز اقدام کرده‌‌‌اند که از اين ميزان، درخواستي صادر يا رد نشده است.