اجراي ۱۰ طرح رونق بخش صنعت در کشور آغاز شد

تاریخ انتشار : 1401/07/17

گرگان - ايرنا - وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اجراي ۱۰ طرح رونق بخش صنعت از نيمه دوم امسال در کشور آغاز شده است .

به گزارش ايرنا سيدرضا فاطمي‌امين شنبه شب در نشست با فعالان اقتصادي استان گلستان در گرگان، افزود: اين طرح‌ها در زمينه‌هايي از جمله فعال سازي واحدهاي توليدي، ايجاد توازن سرمايه گذاري و نوسازي واحدهاي توليدي است.

وي ادامه داد: در دولت سيزدهم هدفگذاري شده اقتصاد مولد ايجاد شود به طوري که اکنون  ۵۰ درصد اقتصاد پنهان در کشور داريم که نمي‌شناسيم و ماليات نمي‌دهند.

فاطمي امين با بيان اينکه ماليات توليدي ۲۰ درصد در لايحه بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: سال آينده درصد دريافت ماليات توليدي کاهش پيدا خواهد کرد تا بخش توليد هرچه بيشتر از مزيت و سودآوري بهره‌مند شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد: دولت بيشتر دنبال آسان‌سازي مسير براي فعاليت فعالان اقتصادي است.

وي توليد را اولويت صنعت و تجارت در کشور برشمرد و گفت: براي موفقيت در توليد بايد سه مولفه بازار، مواد اوليه و سرمايه در گردش مور توجه قرار گيرد که يکسال اخير اقدام بسياري زيادي انجام شده است.

فاطمي امين اضافه کرد: در حوزه تامين مواد اوليه توليد، سهميه‌بندي در حوزه فلزات برداشته شده و از آذر سال قبل قيمت‌ها متعادل شده و يکسال اخير قيمت مديريت مي‌شود.

به گفته وي امسال تمرکز تامين مواد اوليه پتروشيمي است.

فاطمي امين به اهميت بازار براي رونق صنعت کشور اشاره کرد و افزود: چند سال گذشته رشد اقتصادي پايين‌تر داشتيم و تقاضا هم رشد نکرده است.

وي با تاکيد بر اين که تمرکز روي صادرات توليدات گذاشته شود، گفت: با صادرات توليد به حرکت در مي آيد و به دنبال آن ايجاد توليد و اشتغالزايي مي‌شود.

وي افزود: صادرات توليدات از کشور سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل ۴۰ درصد رشد دارد و طي دو هفته اخير هم ۲ ميليارد دلار با روسيه امضا شده است.

فاطمي امين پيوستن جمهوري اسلامي ايران به اوراسيا را تقويت صادرات دانست و گفت: دولت سيزدهم براي پيوستن به اوراسيا تعداد مذاکرات را نسبت به دولت قبل افزايش داده است.

وي توجه به تامين سرمايه در گردش براي رونق توليد به صورت ويژه پيگيري مي‌شود، افزود: در اين راستا معاون اول رييس جمهور تامين مالي زنجيره‌اي را براي اجرا ابلاغ کرده است.

به گفته وي استفاده از اين روش براي تامين سرمايه در گردش حداقل با ۱۰ هزار ميليارد تومان حداقل ۴۰ درصد منابع مالي بهتر استفاده مي‌شود.