معرفي فرصت سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1401/06/12

دنياي‌اقتصاد : دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي با اشاره به راه‌‌‌‌‌اندازي سامانه بازرسي و سرمايه‌گذاري، گفت: ۱۶۰‌فرصت سرمايه‌گذاري با تمامي مشخصات اقتصادي در اين سامانه در اختيار متقاضيان قرار گرفته است.

به گزارش «ايرنا» از منطقه آزاد، سعيد محمد در آيين بهره‌‌‌‌‌برداري و شروع عمليات اجرايي ۷۱ پروژه سرمايه‌گذاري صنعتي و عمراني در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به يک دهه عدم‌دستيابي به اهداف تعيين‌شده در زمينه سرمايه‌گذاري، توليد و صادرات و ارزآوري در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در کشور، افزود: بر اساس طرح تحول اقتصادي و فرهنگي مناطق آزاد قديم و جديد را مورد بازنگري قرار داديم و براي هريک از مناطق در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي برنامه‌‌‌‌‌هاي کوتاه‌‌‌‌‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت طراحي شد.

سعيد محمد به مثبت‌شدن تراز تجاري مناطق آزاد براي اولين‌بار طي سه دهه گذشته اشاره کرد و افزود: پس از يکسان از فعاليت دولت سيزدهم شاهد روند شاخص‌هاي اقتصادي در مناطق آزاد هستيم، صادرات ما در دوره ۹‌‌‌‌‌ماهه به عدد ۸۴۳‌ميليون دلار رسيد ‌که ۲۷‌درصد نسبت به دوره مشابه سال‌قبل افزايش پيدا کرده و براي اولين‌بار هم در کشور تراز تجاري مناطق آزاد مثبت شد و به ۳۵‌ميليون دلار در ۹ماهه گذشته رسيد. در اين مدت يک‌‌‌‌‌ساله شاهد کاهش واردات ۲‌درصدي در مناطق آزاد و هم هدفمندکردن واردات در اين مناطق بوديم. ۵۰‌درصد ميزان واردات مربوط به مواداوليه و تجهيزات موردنياز کارخانه‌‌‌‌‌هاي توليدي در مناطق است و ۲۰‌درصد هم کالاي همراه مسافر را شامل مي‌شود.

دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد گفت: در صدور جواز تاسيس ۸۶‌درصد افزايش داشتيم که در مجموع ۵۴۴ جواز در مدت ۹ماهه گذشته صادرشده است. ۵۶‌درصد هم‌‌‌‌‌افزايش صدور پروانه بهره‌‌‌‌‌برداري را شاهد بوده‌‌‌‌‌ايم که در مجموع ۲۸۷ پروانه در ۹ماهه گذشته در اين مناطق صادر شد. کالاي همراه مسافر که در دوره قبل ۲۷۹‌ميليون دلار بود به عدد ۱۲۲‌ميليون دلار کاهش يافت، اين موفقيت با توليدات باکيفيتي که در مناطق اتفاق مي‌‌‌‌‌افتد، سعي شد عدد کالاي همراه مسافر را کاهش دهيم. وي به فعاليت ۵۰۰ شرکت دانش‌‌‌‌‌بنيان در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: فعاليت‌هاي دانش‌‌‌‌‌بنيان در مناطق آزاد را توسعه داديم، در حال‌حاضر ۵۰۰شرکت دانش‌‌‌‌‌بنيان در مناطق آزاد مشغول به فعاليت هستند، تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌اي هم اخيرا با حضور جناب آقاي ستاري به امضا رسيد. سعيد محمد با اشاره به سامانه‌‌‌‌‌هاي خدماتي در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي اشاره کرد و افزود: در سامانه شفافيت، ۲۰ خدمتي که در مناطق آزاد به مردم ارائه مي‌شود در اين سامانه متمرکز شده است، حوزه املاک، فروشگاه، مناقصات و مزايده‌‌‌‌‌ها، حوزه فرودگاه و بندر همه اين موارد در سامانه شفافيت در مناطق آزادراه‌اندازي شدند و مناطق آزاد اروند و انزلي هم تا پايان شهريورماه به اين سامانه ملحق مي‌شوند. راه‌‌‌‌‌اندازي سامانه بازرسي و سرمايه‌گذاري از اقدامات ديگر دبيرخانه شوراي‌عالي بود که سعيد محمد به آنها اشاره کرد و افزود: در سامانه سرمايه‌گذاري تمام فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را با توجيه اقتصادي قرار داديم، بيش از ۱۶۰ فرصت سرمايه‌گذاري با تمامي مشخصات اقتصادي در اختيار متقاضيان قرار گرفته است. وي در ادامه به اقدامات حقوقي و قضايي، در ۶ماه دوم سال‌گذشته اشاره کرد و افزود: موفق شديم در مدت ۶ماه گذشته، ۸۳‌هزار‌ميليارد‌ تومان ملک و اراضي که قبلا واگذارشده بود را به سبد بيت‌‌‌‌‌المال برگردانيم. امسال هم در راستاي ادامه‌ احياي اراضي و املاکي به ارزش حدود ۲۰۰‌هزار‌ميليارد ‌تومان در مراحل پاياني راي قضايي آن قرار دارد. مشاور رئيس‌‌‌‌‌جمهور به ايجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهاي همسايه اشاره کرد و افزود: در بحث ديپلماسي اقتصادي با همکاري وزارت‌خارجه، ايجاد مناطق آزاد مشترک و فرامرزي را دنبال مي‌کنيم؛ با عمان، قطر، سوريه، روسيه، ارمنستان، ترکيه و اقليم کردستان عراق تفاهم‌نامه امضا کرديم. موارد و چارچوب آن به تاييد معاونت حقوقي نهاد رياست‌‌‌‌‌جمهوري رسيد ‌و در حال پيگيري هستيم تا هرچه سريع‌تر بتوانيم اين ظرفيت‌هاي مرزي و فرامرزي را راه‌‌‌‌‌اندازي کنيم. دبير شوراي‌عالي مناطق به مشکلات و محدوديت‌هاي موجود در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي اشاره کرد و گفت: مهم‌ترين اين مشکلات کم‌‌‌‌‌رنگ‌‌‌‌‌شدن مشوق‌‌‌‌‌ها و معافيت‌ها است، سرمايه‌‌‌‌‌گذار صرفا به دليل وجود اين مشوق‌‌‌‌‌ها و معافيت‌هاست که ترغيب به سرمايه‌گذاري در اين مناطق مي‌شود. تقريبا همه مشوق‌‌‌‌‌هاي ما مخدوش‌شده که نيازمند حمايت دولت هستيم. قوانين خلق‌الساعه در مناطق آزاد که توسط دستگاه‌‌‌‌‌ها صادر مي‌شود، فعاليت‌هاي مناطق آزاد را محدود مي‌کند.