رشد بي‌سابقه درآمد‌هاي ارزي بانک‌ مرکزي در دولت سيزدهم

تاریخ انتشار : 1401/06/06

به گزارش خبرنگار ايبنا، برابر آمار‌ها سال گذشته نزديک به ۵۷ ميليارد دلار ارز با نرخ‌هاي ترجيحي و نيمايي تامين شد و اين در حاليست که کل مبلغ تامين ارز در سال ۹۹، ۳۶.۴ ميليارد دلار بوده، در ۴ ماه ابتداي امسال هم حدود ۲۰ ميليارد دلار ارز براي واردات کالا‌هاي مورد نياز کشور تامين شد. با عرضه درآمد‌هاي نفتي و غير‌نفتي به بازار تمام تقاضاي بازار پوشش داده شده و اين روز‌ها شاهد کاهش نرخ دلار و سرد شدن بازار آن هستيم.

 

افزايش درآمد حاصل از صادرات

در چهار ماه اول امسال شاهد افزايش ۵۸۰ درصدي درآمد حاصل از صادرات نفت و ميعانات براي خزانه دولت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بوديم. حجم صادرات گاز کشور ۲۵ درصد و وصول درآمد‌هاي ارزي حاصل از آن ۹۰ درصد افزايش داشته است و همچنين رشد ۴۴ درصدي بازار حواله که از ۴.۶ ميليارد دلار سال گذشته به ۸.۱ ميليارد دلار رسيده است، حاکي از روند صعودي درآمد‌هاي ارزي از محل صادرات است. در اين راستا در سفر دکتر صالح آبادي رئيس بانک مرکزي ايران به روسيه و ديدار با مقامات عالي روسيه با هدف عقد تفاهم‌نامه‌هاي پولي – بانکي ايران و روسيه و توسعه روابط پايدار اقتصادي بين ايران و روسيه مي‌توانيم همچنان تا پايان سال شاهد افزايش بيش‌تر درآمد‌هاي ارزي نسبت به سال گذشته، تعديل و کاهش ادامه دار نرخ دلار در نتيجه کاهش مبادلات دلاري و جايگزيني آن با ارز‌هاي غير دلاري و همچنين عرضه بيش‌تر دلار باشيم.

 

وصول طلب‌هاي معوق صادرات

وصول ۸۰ درصد از صادرات به صورت ارز (۲۰ درصد به صورت تهاتر با کالا) و وصول ۱.۶ ميليارد دلار طلب معوق سال‌هاي گذشته بابت صادرات گاز به عراق در نتيجه ديدار روساي بانک‌هاي مرکزي ايران و عراق در اسفند ماه با هدف پرداخت بدهي ايران از سوي عراق و تداوم افزايش صادرات به عراق به ويژه در حوزه گاز و برق از ديگر عوامل افزايش درآمد ارزي بانک مرکزي در دولت سيزدهم است.

اين عوامل باعث به وجود آمدن فضايي امن براي تامين ارز و وضعيت خوب درآمد ارزي کشور شده که هم به توسعه صادرات و واردات و هم تامين نياز‌هاي ارزي کشور در آينده کمک مي‌کند.