تدوين بسته‌هاي تامين مالي وزارت راه و شهرسازي

تاریخ انتشار : 1401/05/18

وزارت راه و شهرسازي مکلف شد ظرف ۳ هفته بسته‌هاي پيشنهادي و روش‌هاي تامين مالي براي اجراي پروژه‌هاي اولويت دار در دست اقدام و همچنين نگهداري شبکه حمل و نقل جاده‌اي و ريلي کشور را تدوين و ارايه کند.

به گزارش ايبِنا، معاون اول رئيس جمهور در جلسه با وزير و معاونان وزارت راه و شهرسازي، توسعه بخش حمل و نقل کشور را از رويکرد‌هاي اصلي دولت سيزدهم برشمرد و گفت: بايد به نحوي برنامه ريزي شود که توسعه خطوط ريلي و شبکه جاده‌اي شامل بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها با سرعت هر چه بيشتر انجام شود؛ چرا که شبکه حمل و نقل به مثابه ستون فقرات براي توسعه کشور است.


محمد مخبر توسعه خطوط ريلي و جاده‌اي کشور را پيش نياز توسعه ترانزيت کشور دانست و افزود: اگر ترانزيت رونق پيدا کند و اهداف تعيين شده در اين بخش محقق گردد، در مدت زماني کوتاه شاهد بازگشت سرمايه گذاري‌هاي صورت گرفته براي توسعه حمل و نقل ريلي و جاده‌اي کشور خواهيم بود.


مخبر بر اهميت توسعه حمل و نقل ريلي کشور تاکيد و خاطرنشان کرد: توسعه شبکه راه آهن نقش گسترده‌اي در رشد اقتصادي و نيز رفاه اجتماعي و اشتغال زايي دارد و با توجه به اينکه ايران با ۱۵ کشور همسايه است، با توسعه خطوط ريلي کشور گامي مهم در جهت بهره برداري از ظرفيت‌هاي ترانزيت برداشته خواهد شد و از تلفات انساني و مالي در تردد‌هاي جاده‌اي نيز کاسته مي‌شود.


معاون اول رئيس جمهور در ادامه با يادآوري اينکه منابع دولت براي توسعه حمل و نقل ريلي و جاده‌اي به نسبت محدود است، بر ضرورت ايجاد تنوع در تأمين منابع مالي مورد نياز تأکيد کرد و گفت: جذب سرمايه‌هاي مردمي، مشارکت بخش خصوصي و استفاده از روش تأمين مالي خارجي مي‌تواند کمک‌هاي شاياني براي سرعت بخشيدن به روند توسعه حمل و نقل کشور داشته باشد وگرنه صرفا با منابع دولتي نمي‌توان در مدت زمان مطلوب به اهداف تعيين شده رسيد.


وزارت راه براي پروژه‌هاي عمراني بسته تامين مالي تدوين کند


مخبر وزارت راه و شهرسازي را مکلف کرد براي هر يک از پروژه ها، کريدور‌ها و خطوط ريلي و جاده‌اي در دست احداث، بسته پيشنهادي براي جذب سرمايه گذاري و روش‌هاي متنوع تامين مالي تدوين و براي تصويب نهايي ارايه دهد.


معاون اول رئيس جمهور افزود: دولت حمايت‌ها، پشتوانه‌ها و مجوز‌هاي لازم را جهت استفاده از سرمايه‌هاي مردمي و منابع مالي بخش خصوصي و خارجي براي وزارت راه و شهرسازي فراهم خواهد کرد و لازم است اين وزارتخانه نيز برنامه ريزي‌ها را به نحوي انجام دهد که مردم و بخش خصوصي نسبت به سرمايه گذاري در پروژه‌هاي حمل و نقل ريلي و جاده‌اي ترغيب شوند.


وزير راه و شهرسازي نيز در اين جلسه با اشاره به رشد دو و نيم برابري حمل بار در ترانزيت ريلي در سال گذشته بر هدفگذاري اين وزارتخانه براي تحقق کامل شبکه حمل و نقل جاده‌اي و ريلي در کمترين زمان ممکن تاکيد کرد و افزود: در صورت تامين اعتبار لازم امکان راه اندازي ۲۹۳ کيلومتر آزاد راه تا يک سال آينده و ۸۵۸ کيلومتر آزاد راه و هزار کيلومتر راه آهن در برنامه توسعه کوتاه مدت وجود دارد.


در اين جلسه معاونين وزارت راه و شهرسازي گزارش‌هايي از آخرين وضعيت پروژه‌هاي حمل و نقل کشور شامل راه آهن و خطوط ريلي و همچنين شبکه جاده‌اي و بزرگراهي کشور ارايه کردند و ضمن تشريح آخرين وضعيت موجود، به بيان گزارشي از اعتبارات مورد نياز جهت نگهداري شبکه حمل و نقل جاده‌اي و ريلي و همچنين ايجاد و تکميل پروژه‌هاي مرتبط با توسعه حمل و نقل ريلي و جاده‌اي پرداختند.


در اين جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازي ظرف مدت ۳ هفته بسته‌هاي پيشنهادي و روش‌هاي تامين مالي براي اجراي پروژه‌هاي اولويت دار در دست اقدام و همچنين نگهداري شبکه حمل و نقل جاده‌اي و ريلي کشور تدوين و ارايه کند.