شکور آرين‌خواه: هر نوع سرمايه‌گذاري، اعم از خُرد و کلان نيازمند امکان‌سنجي است

تاریخ انتشار : 1401/05/09

متن مصاحبه پايگاه خبري - تحليلي فاينو هاب با مدير برنامه ريزي و توسعه فرهنگي کانون 

شکور آرين‌خواه، مدير برنامه ريزي و توسعه فرهنگي کانون مشاوران اعتباري و سرمايه‌گذاري بانکي در ارتباط با ارزيابي کيفي چهاردهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه گفت: به نظر مي‌رسد بيمه‌ها و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري حضور نسبتا خوبي در اين رويداد داشته‌اند اما انتظار مي‌رفت نظام بانکي نسبت به اين نمايشگاه توجه بيشتري نشان مي‌داد.

آرين‌خواه در ارتباط با برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي در زمينه‌ي فعاليت اين کانون اظهار داشت: اين نمايشگاه‌ها تنها فرصت ارزشمندي براي معرفي ظرفيت هاي تخصصي کانون هستند تا از اين طريق به فعاليت هاي توسعۀ فرهنگي کانون با هدف تبيين اهميت امکان سنجي در سرمايه گذاري هاي صنعتي بپردازيم. خيلي ازسرمايه‌گذاران درک درستي از مشاورۀ سرمايه‌گذاري ندارند و احساس مي‌کنند هزينه مشاوره سرمايه گذاري، يک هزينۀ تحميلي است در حالي که استفاده از مشاوران مالي و اقتصادي در حفظ سرمايۀ آن‌ها نقشي بي بديل دارد.

وي با اشاره به ارزش افزوده‌اي که مطالعه دقيق امکان سنجي در بهره برداري از طرح ها ايجاد مي‌کند گفت: تجارب عيني دهه هاي اخير نشان مي‌دهد که وقتي سرمايه گذاري مي‌خواهد سرمايه‌گذاري کند بايد آمادگي داشته باشيد که درصد کوچکي از سرمايه خود را به مطالعات مالي ، فني و اقتصادي و به ويژه بررسي بازار محصول اختصاص دهد و براي برخي سوال‌هاي خود  از قبيل آيا مطالعات زيست‌محيطي کافي در زمينۀ کاري که شما در صدد شروع آن هستيد انجام شده؟  چه رقبايي داريد؟ تکنولوژي روز را چگنه و از کجا بايد تهيه کنيد؟ منابع مالي مورد نياز شما از کدام بازارهاي مالي قابل تأمين است؟ مواد اوليۀ شما چطور و از کجا تأمين مي‌شود؟ آيا فعاليت شما آب‌بر است يا نه؟ و پرسشهاي بسياري که پاسخ‌هاي قانع‌کننده داشته باشيد.، از حساسيت بالايي برخوردار است.

عدم تخصيص بودجه‌ي کافي به مشاوره و تحقيق در ارتباط با بازار مي‌تواند به آسيب‌هايي از قبيل نداشتن بازار مناسب فروش، توقف ناگزير توليد، انتخاب نادرست تکنولوژي، تأخير در بازگشت سرمايه و سود و بالاخره ناتواني در بازپرداخت اقساط بانکي و از اين طريق انباشت معوقات نظام بانکي منجر شود در حالي که اين آسيبها با انتخاب مشاور باصلاحيت و با هزينه‌ي بسيار کمي، قابل پيش‌گيري است.

مدير توسعه‌ي فرهنگي کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي در ارتباط با مأموريت اصلي اين نهاد گفت: نقش اصلي ما در حوزه توسعه صنعتي، به عنوان تنها مرجع قانون و معتبر انتظامي در حوزه سرمايه گذاري در کشور،  اين است که طرح‌هاي سرمايه گذاران را اعم از طرح هايي که نيازمند استفاده از تسهيلات بانکي هستند و آنهايي که با سرمايه هاي شخصي اجرا مي شوند ، مطالعه کنيم تا ابتدا مشخص شود که طرح اقتصادي است و در گام بعد به هنگام اجرا نظارت کنيم تا تسهيلات دريافتي در محل مصوب هزينه شود. گزارش امکان سنجي مشاوران عضو کانون تقديم بانک‌ها مي‌شود تا آن‌ها به ارائه‌ي تسهيلات اقدام کنند.

اساس ماموريت ما انتظام امور مشاوران سرمايه‌گذاري در سراسر کشور است. ما دغدغۀ صيانت از سپرده‌هاي مردمي را داريم که در اختيار بانک‌هاست و به‌صورت تسهيلات در اختيار سرمايه‌گذاران قرار مي‌گيرد.

از طرفي چون توصيه به استفاده از خدمات مشاوره اعضاي کانون از طريق نظام بانکي به سرمايه گذار صورت مي گيرد تقريباً همۀ سرمايه‌گذارهاي بزرگ به اين ترتيب نسبت به جايگاه و خدمات اين نهاد آگاهي مي يابند و حتي يکي از شروط بانک‌ها براي قبول گزارش هاي امکان سنجي تاييد صلاحيت مشاور از طرف کانون مشاوران است. اما ما اصرار داريم که هر نوع سرمايه‌اي حتي سرمايه‌گذاري هاي کوچک نيز براي سرمايه‌گذاري از کمک يک مشاور باصلاحيت که تحت نظارت کانون فعاليت مي کند،  مشاوره بگيرند. همان طور که مشخص است حضور کانون در نمايشگاه بازار يابي براي خود نيست زيرا وجهه همت ما متوجه کار فرهنگي است تا در نهايت سرمايه ها به سوي طرح هاي اقتصادي که متضمن منافع ملي است، هدايت شود. در اصل مشاوران عضو کانون خدمات خود را به‌صورت رايگان در اختيار نظام بانکي قرار مي‌دهند و حق الزحمه خود را از سرمايه گذار دريافت مي کنند لذا انتظار مي رود نظام بانکي حداکثر بهره مندي را از انبوه مشاوران متخصص اين نهاد که رقمي در حدود بيش از ۵۰۰۰ نفر است داشته باشد .

شايسته يادآوري است که کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي در راستاي انديشه تحول در نگرش نظام بانکي، پيرامون سرمايه گذاري درجهت توسعه صنعتي – اقتصادي، کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي در اجراي ماده ۵ قانون تسهيل اعطاء تسهيلات بانکي و کاهش هزينه هاي طرح و تسريع دراجراي طرحهاي توليدي و افزايش منابع مالي و کارآيي بانکها به تاريخ ۰۵/۰۴/۱۳۸۶ توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب و براي اجرا به وزارت امور اقتصادي و دارايي ابلاغ شد.

 

 

نشاني وبسايت کانون : www.abcic.ir