ايران چهاردهمين اقتصاد جهان شد

تاریخ انتشار : 1401/04/28

فارس- صندوق بين المللي پول در گزارشي اعلام کرد، اقتصاد ۱.۷ تريليون دلاري ايران، چهاردهمين اقتصاد جهان است و بالاتر از کشورهاي مکزيک، ترکيه، اسپانيا، سوئد، عربستان قرار گرفته است.

به گزارش ايبِنا؛ صندوق بين المللي پول در گزارشي اعلام کرد، اقتصاد ۱.۷ تريليون دلاري ايران، چهاردهمين اقتصاد جهان است.

 

بر اساس اين گزارش، توليد ناخالص داخلي ايران ۱.۷ تريليون دلار است که از بسياري از کشورها بيشتر است و ايران چهاردهمين کشور در ميان کشورهاي مورد بررسي در جهان قرار دارد.

 

برخي از کشورهايي که ميزان توليد ناخالص داخلي آنها از ايران کمتر است: مکزيک (۱.۳ تريليون دلار)، ترکيه(۶۹۲ ميليارد دلار)، اسپانيا (۱.۴ تريليون دلار)، سوئد(۶۲۱ ميليارد دلار)، نروژ(۵۲۴ ميليارد دلار)، عربستان (يک تريليون دلار)، امارات(۵۰۱ ميليارد دلار)، اندونزي (۱.۳ تريليون دلار)، مالزي (۴۳۹ تريليون دلار)، سنگاپور(۴۲۴ ميليارد دلار)، قطر (۲۲۶ ميليارد دلار)، و عراق (۲۹۷ ميليارد دلار).

آمريکا، چين، ژاپن، آلمان، انگليس، هند، فرانسه، کانادا، ايتاليا،برزيل ۱۰ کشور نخست هستند؛ کره جنوبي، روسيه، استراليا و ايران در رتبه هاي بعدي قرار دارند.

۱۰ کشور نخست اقتصاد جهان

آمريکا با توليد ناخالص داخلي ۲۵.۳ تريليون دلاري، تقريبا يک چهارم اقتصاد جهان را تشکيل داده است.

چين با ۱۹.۹ تريليون دلار در جايگاه دوم قرار دارد. هرچند رشد توليد ناخالص داخلي چين در سال هاي اخير کند شده اما پيش بيني ها نشان مي دهد که چين در سال ۲۰۳۰ از آمريکا پيشي مي گيرد.

ژاپن با ۴.۹ تريليون دلار در رتبه سوم و پس از آن آلمان قرار دارد.

 

آلمان با ۴.۳ تريليون دلار پيشتاز اروپاست و پس از آن انگليس (۳.۴ تريليون دلار) است. يک تغيير قابل توجه از آخرين آمار گزارش شده اين است که برزيل اکنون با پشت سر گذاشتن کره جنوبي در بين ۱۰ کشور نخست قرار دارد.

پس از آن کره جنوبي، روسيه، استراليا و ايران قرار گرفته اند.

روسيه با ۱.۸ تريليون دلار توليد ناخالص داخلي يازدهمين کشور است.

در عين حال پيش بيني شده است که يک منطقه يعني غرب آسيا و شمال آفريقا به لطف افزايش قيمت نفت شاهد رشد باشد. انتظار مي رود رشد GDP اين منطقه در سال جاري ميلادي به ۵ درصد برسد.

اقتصاد جهان ۱۰۴ تريليون دلاري مي شود

اين نهاد بين‌المللي در اين گزارش، پيش بيني کرده است، اقتصاد جهان در پايان سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۰۴ تريليون دلار برسد.

بر اساس گزارش صندوق،  توليد ناخالص داخلي (GDP) جهان در سال ۲۰۲۰ به ۸۸ تريليون دلار و در سال ۲۰۲۱ به ۹۴ تريليون دلار رسيده بود.

هرچند رشد اقتصادي روندي افزايشي دارد اما بهبود اقتصادي پس از کرونا ضعيف به نظر مي رسد؛ زيرا به علت درگيري هاي اخير، مشکلات زنجيره تامين و به دنبال آن تورم بالا، پيش بيني ها در مورد رشد اقتصادي جهاني را کاهشي کرده است.

توليد ناخالص داخلي سالانه جهان در سال ۲۰۲۲ در ابتدا ۴.۴ درصد پيش بيني شده بود اما پس از آن به ۳.۶ درصد اصلاح شد.

صندوق بين‌ المللي پول در جديدترين گزارش چشم انداز اقتصادي جهان که بهار امسال منتشر شد، رشد اقتصادي ايران در سال گذشته ميلادي را ۴ درصد اعلام و پيش‌بيني کرد که امسال اين رقم به ۳ درصد برسد.

همچنين اين نهاد بين المللي از روند کاهشي نرخ تورم در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد، تورم ايران در سال ۲۰۲۱ (سال گذشته ميلادي) برابر با ۴۰.۱ درصد اعلام و اين رقم در سال ۲۰۲۲ (سال جاري) به ۳۲.۳ درصد کاهش مي يابد.