نرخ شکني ؛ آفت بازار رقابتي مشاوران عضو کانون

تاریخ انتشار : 1401/04/20

مشاوران عضو کانون مستقر در استانهاي کرمانشاه، لرستان و کردستان، در نشست هم انديشي آنلاين 18 تير، نرخ شکني را بزرگترين مشکل خود در بازار رقابتي کار اعلام و درخواست کردند کانون براي جلوگيري از اين رفتار آسيب زا که برخي از مشاوران با عدول از مقررات و تعرفه هاي مصوب منافع مشروع فعالان حرفه را

تضييع مي کنند، تمهيدي بينديشد.

در اين نشست که با حضور بهاءالدين قدس از ايمن کشت کردستان، کاوه زارعي از بهين راهبرد آراس، عليرضا بيژندي از آرين سازه کرد، هادي زنگنه از ساويان سيستم غرب، اسحاق محسني نيک از توليديتوزيعي فارغ التحصيلان علوم دامي، مهدي سبزواري از مشاور آمار پردازان فراز، مهدي بيگجاني از علوم راهبردي مديريت صنعت ساز و از طرف کانون عبدالاحد فرج زاده و غلامحسين فرکاريان از اعضاي شوراي عالي و مازيار تقوي نژاد مدير امور رتبه بندي کانون شرکت داشتند ، اعضاي حاضر انتقادها، پيشنهادها و راهکارهاي مورد نظر خود را پيرامون شرايط فعاليت حرفه اي خود در استانهاي مستقر به شرح زير بيان کردند:

  • انتظار تمرکز بيش از پيش شوراي عالي کانون در دوران پساکرونا بر رفع مشکلات حرفه
  • توجه به توسعه کيفي و کمي رسته هايي مانند عارضه يابي و گسترش همکاري هاي دوجانبه با اتاق هاي صنعتي
  • باز تعريف روابط بانک ها با کانون و مشاوران عضو، از طريق برگزاري نشست هاي مشترک
  • تمهيد راهکارهايي به منظور جلوگيري از نرخ شکني و تخريب بازار رقابتي کار
  • کمک کانون به بسترسازي استفاده اعضا از بسته هاي سرمايه گذاري در اختيار استانداري ها و سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت
  • آسيب شناسي اين موضوع که چرا حدود 30 درصد از اعضاي مدعو به نشست هاي هم انديشي در آن ها شرکت نکردند
  • بازنگري در تعرفه هاي سال 1391 خدمات مشاوران متناسب با تورم موجود
  • مذاکره با بانک هاي کشاورزي و توسعه تعاون به منظور متناسب سازي تعرفه هاي خود
  • تلاش در جهت مرجعيت تعرفه هاي کانون و متقاعد کردن بانک هاي به رعايت آن و پرهيز از ارائه تعرفه هاي اختصاصي
  • معتقديم با وجود جايگاه خوبي که کانون در سال هاي اخير پيدا کرده، مي تواند با کوشش و تلاش شوراي عالي جايگاه شايسته تري نيز بيابد
  • ضرورت درخواست کانون از بانک ها که طرح ها را از افراد غير عضو کانون نپذيرند
  • تأکيد بر دريافت تأييديه از کانون در قبال طرح هايي که توسط مشاوران به بانکها عرضه مي شود

پيشنهادها و راهکارها :

  • از سر گيري برنامه هاي  آموزش در کانون
  • با توجه به آماده بودن ارائه رسته عارضه يابي در کانون، شرکت هاي عضوي که عملا در اين زمينه فعاليت دارند هرچه زودتر نسبت به ارائه مدارک اقدام کنند.
  • با وجود آنکه جلوگيري از نرخ شکني به تک تک اعضاي کانون و احترام آنها به ارزش هاي حرفه اي و تعهد آنان به حفظ منافع مشروع جمعي برمي گردد، کانون هم مي بايد راه هايي را براي تشديد برخورد با نرخ شکنان انتخاب نمايد.
  • شوراي عالي انتخاب يک عضو فعال و علاقه مند در هر استان را به عنوان هماهنگ کننده جلسات استاني با حضور مسئولان محلي مصوب کرده است که به نظر يکي از مؤثرترين راههاي شناسايي جايگاه کانون و توانمندي هاي اعضاي اين نهاد است و لازم است که شرکت هايي که توانايي هماهنگي در اين زمينه را دارند مراتب را به کانون اعلام کنند.
  • اعضاي کانون لازم است نظر خود را درباره تعرفه منطقي و عملياتي خدمات مشاوران ، کتبي به کانون اعلام کنند تا در بازنگري دستورالعمل حق الزحمه خدمات مشاوران مورد استفاده قرار گيرد.
  • برگزاري يک همايش سراسري با حضور مديران اعتبارات بانکها مي تواند گامي مؤثر در نزديکتر کردن کانون به بانکها باشد.
  • لازم است فراخوان انتخابات هيأت سازش و رسيدگي به تخلفات ظرف مدت دو هفته منتشر و اين رکن حساس مجددا شکل بگيرد.
  • به منظور جلوگيري از ارائه گزارش هاي امکان سنجي بي کيفيت، پيشنهاد مي شود سازوکاري فراهم شود که گزارش ها قبل از ارائه به بانکها ، به کانون عرضه شود تا از اين طريق و با انتخاب کانون جهت ارزيابي در اختيار مشاور با توانايي بالاتري قرار گيرد و اصلاحات ضروري در جهت تقويت کيفي آن صورت پذيرد.
  • برگزاري کلاسهاي توجيهي حرفه اي از سوي کانون در استانها، مورد استقبال اعضاي استاني است.