آغاز دور دوم نشست هاي هم انديشي با اعضاء

تاریخ انتشار : 1401/03/08

در چارچوب برنامه هم انديشي با اعضاي کانون و همفکري با آنان به منظور شناسايي مشکلات مشترک و جستجوي راه حل هاي کاربردي در جهت پيشبرد بهينه امور، نخستين نشست هم انديشي در سال جاري روز شنبه 7 خرداد از ساعت 15 الي 16.30 به صورت برخط (آنلاين ) برگزارشد. 

اين نشست که به مشاوران عضو کانون مستقر در استان هاي خراسان رضوي،خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان اختصاص داشت نشست آغازين از دور دوم جلسات هم انديشي با اعضاي مستقر در استانها – به استثناي استان تهران- بود .

در اين نشست، که با حضور مديران شرکت هاي مشاورين صنعتي پوينده پايا گستر توس، توسعه فن آوري صنايع پارس شيد، پارس رابين خاور، سيال ثامن، مهندسين مشاور رهنما صنعت، مشاور نيروي خراسان ( منيران)، توس راهبرد بنيامين و آبادگران شرق برگزار شد از سوي کانون نيز عباس شوراني دبيرکل کانون و مهندس فرج زاده از اعضاي شوراي عالي شرکت داشتند.

در آغاز دبيرکل کانون خلاصه اي از مهمترين اقدام هاي صورت گرفته در سال گذشته را تشريح کرد سپس طرح ديدگاهها، مشکلات و پيشنهادهاي مديران شرکت هاي حاضر آغاز شد.

ابتدا صادقي دلويي از شرکنت منيران با انتقاد از شيوه نگرش سرمايه گذاران که به توانمنديها، تجربه و رتبه مشاوران توجه نکرده و صرفاً کمترين هزينه پيشنهادي را در انتخاب خود دخيل قرار مي دهند افزود کانون بايد درکنار توسعه فرهنگ سرمايه گذاران سازوکاري فراهم سازد تا نرخ شکني ها به کيفيت خدمات مشاوران لطمه وارد نکند.

پس از آن خانم کمره از توس راهبرد بنيامين اظهار داشت شوربختانه کارشناسان بانکي به رغم ارائه خدمات متعدد در طول سال هاي فعاليت کانون، هنوز جايگاه اين نهاد و تجارب حرفه اي مشاوران عضو را آنچنان که شايسته است جدي نمي گيرند و در کنار آن برخي از شرکت هاي مشاور از وجود نهادي مانند کانون اطلاعي ندارند که اين هر دو کاستي نيازمند برنامه ريزي بيشتر در جهت معرفي ظرفيت هاي کانون در استانهاست.

وي همچنين با نامتناسب خواندن تعرفه فعلي خدمات امکان سنجي با شرايط اقتصادي روز،  خواستار تأييد دستورالعمل تعيين حق الزحمه خدمات امکان سنجي از سوي هيأت عالي نظارت شد.

کمره در ادامه به مشکل ارجاع کار امکان سنجي طرح هاي کشاورزي به اعضاي نظام مهندسي کشاورزي اشاره کرد که با  ارائه گزاش هاي باکيفيت پايين عملا بازار کار بحق مشاوران عضو کانون را در اختيار گرفته اند.

در اينجا مهندس فرج زاده از شرکت هاي حاضر خواست تا با ترتيب نشست مشترکي با حضور مسئولان بانکها و سازمان هاي استاني و کانون، امکان تشريح جايگاه قانوني کانون و ظرفيت هاي حرفه اي آن را فراهم آورند و ابراز اميدواري کردکه با تبادل نظر و امضاي توافق نامه اي با نظام مهندسي کشاورزي اين مشکل رفع شود.

احسان عليدوست از شرکت پارس رابين خاوران نيز به تلاش هاي موازي برخي سازمان ها که کوشش در جذب مشاوران عضو کانون دارند اشاره کرد و با تأکيد بر اينکه مي بايد شرايطي فراهم ساخت که خدمات مشاوران در انتهاي چرخه سرمايه گذاري قرار نگيرد و سازوکار نظارتي بيش از پيش تقويت گردد، پيشنهاد کرد که کار انتخاب مشاور و ارجاع کار از طريق يک سامانه صورت گيرد و براي استفاده از خدمات مشاوران محلي تخفيفي در تعرفه ها منظور شود.

وي در ادامه به فشاري که از طرف بانک ها در جهت توجيه پذير کردن طرح ها وارد مي شود پرداخت و خواستار چاره جويي شد.

در پاسخ دبير کل کانون يادآور شد که لازم است تمهيداتي فراهم ساخت تا چرخه ارائه تسهيلات به طور کامل در بانک ها انجام نگيرد و نقش مشاوران در مطالعات جدي امکان سنجي طرح ها به نفع منافع ملي به رسميت شناخته شود.

سپس عبدالزهرا کشميري از مهندسين مشاور رهنما صنعت به لزوم ايجاد ارتباط حرفه اي با مشاوران منطقه پرداخت و خواستار آن شد که کانون براي توزيع عادلانه کار بين مشاوران و اعلام حق الزحمه خدمات توسط خود کانون، فکري بکند.

در ادامه غلامرضا  نوفرستي از توسعه فناوري صنايع پارس شيد به تغييرات سياست هاي اجرايي در کانون و حاکميت نگرش دولتي در اين نهاد انتقاد و پيشنهاد کرد نگرش ها در کانون تا آنجا که ممکن است به نگاه بخش خصوصي تغيير و سياست هاي اعلامي با ثبات بيشتري اعمال شود.

وي همچنين پيشنهاد کرد مطالعه در مورد تعيين تعرفه ها به صورت منطقه اي مورد توجه قرار گيرد.

نوفرستي در پايان خواستارشد که انتخاب يک شرکت عضو به عنوان نمايندگي کانون در منطقه به پيشبرد هرچه سريعتر امور کانون در منطقه ، در شوراي عالي بررسي گردد.

اين نشست در ساعت 16.30 دقيقه پايان يافت.