تدوين نقشه رشد اقتصادي در دولت جديد

تاریخ انتشار : 1400/05/04

وزير اسبق صمت معتقد است دولت جديد بايد نقشه مورد توافق از رشد اقتصادي در همه حوزه‌ها را تدوين کند.

وزير اسبق صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد: دولت ها بايد شاخص هاي اقتصاد کلان مانند توليد ناخالص داخلي، درآمد سرانه و ضريب جيني، حجم تجارت خارجي با تراز مثبت و ... را به معناي واقعي و جدي بهبود دهند و دولت جديد نيز بايد در اين مسير گام بردارد.

مهدي غضنفري در گفت‌وگو با ايبِنا تصريح کرد: اينکه هر دولتي که بگويد چنين شاخص هايي بيهوده است و مي خواهد سياستگذاري مختص به خود را داشته باشد و ريل گذاري متفاوتي داشته باشد، نوعي قصه پردازي است و هيچ کدام نتيجه بخش نخواهد بود، چرا که مي‌خواهد از واقعيت هاي اقتصادي فرار کند.

وي ادامه داد: شاخص هاي اقتصادي مانند عملکرد تب در بدن يک بيمار است که اگر کنترل نشود ممکن است تشنج ايجاد شود؛ بنابراين اگر شاخص ها وضعيت خوبي نداشته باشند و در مسير رشد کنترل نشوند، مردم دچار ناآرامي و آسيب خواهند شد.

وزير اسبق صمت تاکيد کرد: ممکن است دولتي هم مانند دولت سيزدهم به رياست جناب آقاي رييسي وضعيت بسيار نا به هنجار و بي‌سامان و به اصطلاح يک زمين سوخته را بخواهد تحويل بگيرد که با حجم بسياري از بدهي و اعداد و ارقام بسيار نجومي از نقدينگي و انبوهي از مردم که دچار فقر گسترده هستند روبروست؛ بنابراين چنين دولتي ممکن است بگويد در ۶ ماهه ابتدايي نمي‌توانم رشد اقتصادي را رقم بزنم و درآمد سرانه را ايجاد کنم، بلکه ابتدا بايد ناهمواري ها را هموار کنيم. در اين شرايط بايد يارانه ها را سر و سامان دهند و مردمي که در اين ۸ سال دچار فقر گسترده شدند را نجات دهد. ريل گذاري و سرمايه گذاري و ايجاد زيرساخت هايي که در ۸ سال گذشته انجام نشده، ۶ ماه ديگر هم محقق نشود.

به گفته وي، دولت جديد در  ۶ ماه نخست بايد با آرامش و طمانينه با مردم گفت و گو و نيازهاي اوليه آنها را رفع کند و چرخ هاي زنگ زده و قفل شده توليد را تا حدودي باز کند تا روان شود. اما در آينده بايد به سمت نرخ رشد و بهبود شاخص هاي کلان اقتصادي که داراي زيرمجموعه هاي بسياري است برود. به عنوان نمونه شاخص کلان توليد ناخالص داخلي که شامل توليد صنعتي، کشاورزي، نفتي و پتروشيمي و تجارت و ... است و بايد همه اين مولفه ها بهبود پيدا کند تا شاخص اصلي رشد يابد.

اين کارشناس اقتصادي افزود: تيم اقتصادي دولت جديد بايد نقشه مورد توافق از رشد اقتصادي در همه حوزه ها تدوين کند و با کار گروهي و منسجم کمک کنند تا شاخص هاي اقتصادي رشد و بهبود پيدا کند.  

غضنفري يادآور شد: ما يک اقتصاد حقيقي داريم که شامل صنعت و معدن و بازرگاني و کشاورزي و ... است و يک اقتصاد اعداد و آمار داريم که حساب و کتاب اقتصاد تلقي مي‌شود و با عنوان اقتصاد کلان از آن ياد مي‌شود. دولت جديد بايد با مردم روراست باشد و کم کاري خود را مانند دولت قبلي با روش هاي نادرست، توجيه نکند.