گزارش عملکرد توليد ناخالص داخلي در فصل اول سال ۱۳۹۹

تاریخ انتشار : 1399/06/26

بانک مرکزي اعلام کرد: رشد اقتصادي غيرنفتي در فصل بهار ۹۹، منفي شش دهم درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاري مهر به از بانک مرکزي؛ آخرين گزارش از تحولات حساب‌هاي ملي حاکي از آن است که رشد اقتصادي غيرنفتي در فصل نخست امسال، به ۰.۶- درصد رسيده است. در اين ميان گروه‌هاي کشاورزي، صنايع و معدن و خدمات به ترتيب رشد ۳.۷، ۲.۵ و ۱.۶- درصدي را تجربه کردند. رشد قابل توجه بخش صنعت و معدن در دوره مذکور باعث شده است تا با وجود پيش‌بيني‌ها، اثر شيوع ويروس کرونا بر توليد ناخالص داخلي بدون نفت بسيار محدودتر بوده و در مقايسه با ساير کشورها، رشد اقتصادي کمتر متأثر شود.

براساس اطلاعات گزارش شاخص توليد کارگاه‌هاي بزرگ صنعتي کشور، شاخص توليد ۱۳ گروه از ۲۴ گروه اصلي در فصل اول سال جاري نسبت به فصل اول سال گذشته، رشد مثبت داشته و سهم اين ۱۳ گروه از شاخص توليد کارگاه‌هاي بزرگ صنعتي معادل ۸۳.۸ درصد از کل شاخص ياد شده است. بر اين اساس، صنايعي نظير «توليد انواع آشاميدني‌ها»، «توليد محصولات لاستيکي و پلاستيکي»، «انتشار و چاپ» و «توليد داروها و فرآورده‌هاي دارويي» و نظاير آن رشد مثبتي تجربه کردند.

همچنين گروه‌هايي که در اين دوره بيشترين رشد منفي را داشته‌اند شامل «توليد پوشاک»، «تعمير و نصب ماشين‌آلات و تجهيزات»، «توليد منسوجات» و «توليد محصولات رايانه‌اي، الکترونيکي و نوري» است که عموماً با توجه به ماهيت کالاهاي توليدي صنايع ياد شده، افت تقاضا به دليل شيوع ويروس کرونا از علل اصلي رشد منفي آن‌ها بوده است. با اين وجود انتظار بر اين است که اين صنايع با کاهش محدوديت‌هاي مرتبط با شيوع ويروس کرونا، در فصول آتي رشد مناسبي را تجربه کنند.

همچنين گروه خدمات با نرخ رشد ۱.۶- درصد (فصل اول نسبت به فصل مشابه سال قبل) بيشترين اثرپذيري از شيوع ويروس کرونا را داشته است و تنها بخش با نرخ رشد منفي در توليد ناخالص داخلي بدون نفت در سه ماهه اول سال جاري است. لازم به توضيح است در کنار محدوديت‌هاي مختلف اعمال شده در پي شيوع ويروس کرونا بر فعاليت‌هاي اقتصادي، لزوم کاهش «تعاملات اجتماعي افراد» و «ميزان حضور آن‌ها در جامعه» موجبات افت شديد اين گروه به خصوص در زيرگروه‌هاي «خدمات اجتماعي، شخصي و خانگي» و «بازرگاني، رستوران و هتلداري» را در پي داشته است.

علاوه بر اين، ذکر اين نکته ضروري است که فعاليت‌هاي بخش واقعي اقتصادي از ابتداي سال ۱۳۹۸ روندي رو به بهبود را تجربه مي‌کرد؛ به طوري‌که رشد توليد ناخالص داخلي بدون نفت طي فصول اول تا سوم سال ۱۳۹۸ روند افزايشي داشت و طي فصول اول تا سوم توليد به ترتيب معادل ۰.۴، ۰.۵ و ۳.۸ درصد رشد را تجربه کرد. اما در پي شيوع ويروس کرونا از اواخر بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸، تداوم روند اشاره شده به ويژه در بخش خدمات با چالش جديدي مواجه شد و رشد اقتصادي فصل چهارم سال ۱۳۹۸ به ۰.۱ درصد محدود شد.

همچنين عمده اثر شيوع ويروس کرونا در گروه خدمات بوده است و در صورت تداوم وضعيت عادي (بدون شيوع ويروس کرونا)، مثبت بودن رشد تمام گروه‌هاي غيرنفتي در فصل اول سال تحقق مي‌يافت. بر اين اساس انتظار مي‌رود که از فصل دوم سال جاري و با کاهش محدوديت‌هاي مرتبط با شيوع ويروس کرونا، رشد توليد ناخالص داخلي ارقام بهتري را تجربه کند؛ موضوعي که عملکرد و شاخص توليد پنج‌ماهه شرکت‌هاي صنعتي فعال در بازار بورس نيز مويد آن است.

کد خبر 5025081