۴ برنامه وزارت اقتصاد براي کسب‌وکارهاي مقاوم در دوران پساکرونا

تاریخ انتشار : 1399/01/11

رئيس مرکز ملي مطالعات، پايش و بهبود محيط کسب و کار گفت: حاکميت الکترونيک، تغيير پارادايم کسب و کارها، مقررات‌زدايي و مستحکم‌سازي دانش‌پايه کسب و کارها برنامه‌هاي مرکز براي مقاوم‌سازي کسب و کارها در شرايط پساکرونايي است که 20 فروردين براي تصويب به هيات دولت ارسال مي‌شود.

علي فيروزي در گفت‌وگو با ايلنا درباره بسته حمايتي وزارت اقتصاد از تمامي کسب و کارها اظهار داشت: وزارت اقتصاد يک بسته کامل و مفصل براي جبران زيان انواع کسب و کارها در شرايط کرونا در نظر گرفته است که اين بسته حمايتي شامل استمهال تسهيلات بانکي، ماليات، بيمه تامين اجتماعي، ارائه وام‌هاي بانکي و... مي‌شود که اين بسته دولتي 18 تا 20 درصد بودجه کشور را در بر مي‌گيرد.

وي ادامه داد: بسته‌اي که وزارت اقتصاد و دولت براي پوشش زيان‌هاي ناشي از شرايط کرونايي در نظر گرفته فراگيري قابل توجهي دارد و موضوعات مالياتي، گمرکي، بانکي و... را در بر مي‌گيرد اما در کنار اين بسته، مرکز ملي مطالعات پايش و بهبود محيط کسب و کار هم اقدامات و تمهيداتي براي گروه خاصي از کسب و کارها در دوران پساکرونايي آماده کرده است.

فيروزي افزود: در اين شرايط که تمام کسب و کارها در دنيا دچار خسارت شده‌اند قاعدتا ذهن‌ها به سمت تسهيلات بانکي و اقدامات حمايتي براي جبران اين زيان‌ها مي‌رود اما مي‌توان موضوعات ديگري را براي تقويت کسب و کارها در نظر گرفت.

رئيس مرکز ملي مطالعات، پايش و بهبود محيط کسب و کار با تاکيد بر اينکه پساکرونا مي‌تواند نقطه عطف محيط کسب و کار در ايران باشد، گفت: معتقدم ويروس کرونا با تمام سختي‌ها و زيان‌هايي که داشت نقاط مثبتي هم براي محيط کسب و کار ايران به همراه آورد از جمله اينکه همه در هر سطح و جايگاهي راغب بوديم تا دولت الکترونيک تقويت و عمق آن افزايش يابد و حذف حضور فيزيکي مردم و مراجعه‌کنندگان در ادارات به بالاترين سطح خود برسد.

فيروزي با بيان اينکه در بسته طراحي شده از سوي مرکز ملي مطالعات محيط کسب و کار برروي تغيير پارادايم‌ها تمرکز کرده‌ايم، تاکيد کرد: معتقدم در شرايط پساکرونا توجه بايد به سمت کسب و کارهاي دانش‌بنيان و فناورمحور باشد.

وي افزود: اين روزها شاهد آن هستيم که ترامپ به جنرال موتور دستور حکومتي مي‌دهد تا خط توليد خود را از خودرو به ساخت دستگاه‌هاي تنفسي تغيير دهد حال اينکه در کشورمان شرکت‌هاي دانش‌بنيان بسيار زيادي فعال هستند که توان ساخت اين دستگاه‌ها را دارند و بايد پيش از اين، اين کسب و کارها را توسعه و تقويت مي‌کرديم تا هم به خودکفايي و هم صادرات مي‌رسيديم.

رئيس مرکز ملي مطالعات، پايش و بهبود محيط کسب و کار ادامه داد: اگر پيش از اينها، اين شرکت‌ها گسترش مي‌يافتند امروز مي‌توانستيم اين اقلام ضدکرونايي را به کشورهاي همسايه که جديداً کرونا در آنها سير صعودي به خود گرفته صادر کنيم.

فيروزي با اشاره به استفاده از نفت در شرايطي که قيمت آن به حداقل رسيده اظهار داشت: با توجه به کاهش قيمت نفت، بايد به اين سمت حرکت کنيم که چگونه از نفت مي‌توانيم ماده اوليه پارچه‌هاي بي‌بافت براي توليد انواع ماسک استحصال کنيم و در اين بخش از خام‌فروشي نفت رهايي يابيم و در آن ارزش افزوده ايجاد کنيم.

وي با بيان اينکه کسب و کارهاي فناورمحور مي‌توانند کسب و کارهاي سنتي را هم تحت تاثير قرار دهند، گفت: با توسعه کسب و کارهاي دانش‌بنيان مي‌توانيم کسب و کارهايي که در دوران کرونا بيشترين آسيب را ديده‌اند، نجات دهيم.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه بايد توجه ويژه‌اي که به کسب و کارهايي که در اين شرايط بحران زنده مانده‌اند، داشته باشيم، افزود: اين کسب و کارها در شرايط متلاطم آينده‌ هم مقاوم هستند و نقطه قوت محيط کسب و کار کشور ما محسوب مي‌شوند. از اين رو مي‌توانند امکان جهش توليد در شرايط پساکرونا را هم محقق سازند.

فيروزي ادامه داد: اقدامات مرکز ملي مطالعات پايش و بهبود فضاي کسب و کار در حوزه مقررات‌زدايي و روان‌سازي، گوشه‌اي از بسته حمايتي وزارت اقتصاد براي کسب و کارهاي زيان ديده در شرايط کرونايي است و در حال بررسي هستيم که چه اقداماتي توسط چه دستگاهي براي کدام مخاطب مناسب است و بايد انجام شود.

رئيس مرکز ملي مطالعات، پايش و بهبود محيط کسب و کار افزود: در حال حاضر لايه راهبردي و لايه تکنيکي براي حمايت از کسب و کارها مشخص است و در حال تدوين لايه اقدام هستيم که براي تدوين آن با بخش خصوصي هم مذاکراتي داشتيم تا خواسته آنها هم در نظر گرفته شود.

فيروزي گفت: از آنجايي که با اين نوع تکانه‌هاي اقتصادي مانند شيوع ويروس کرونا در آينده بازهم مواجه خواهيم شد، وزارت اقتصاد به دنبال مقاوم‌سازي کسب و کارها در اين شرايط است.

وي با اشاره به برنامه‌هاي مرکز ملي مطالعات پايش و بهبود محيط کسب و کار براي تقويت و مقاوم‌سازي گروهي از کسب و کارها از جمله دانش‌بنيان‌ها در شرايط پساکرونا گفت: حاکميت الکترونيک، تغيير پارادايم کسب و کارها، مقررات‌زدايي و مستحکم‌سازي دانش‌پايه کسب و کارها چهار زيرمجموعه برنامه‌هاي اين مرکز براي مقاوم‌سازي کسب و کارها در شرايط پساکرونايي است که اين برنامه و بسته تدوين شده و 20 فروردين ماه براي تصويب به هيات دولت ارسال مي‌شود.

رئيس مرکز ملي مطالعات، پايش و بهبود محيط کسب و کار ادامه داد: يکي از مهمترين خواسته انواع کسب و کارها به ويژه کسب و کارهاي فناورمحور شفاف‌سازي و روان‌سازي مجوزها است و يکي از مهمترين برنامه‌هاي ما ساماندهي موضوع مجوزهاي انحصاري است که هرچند ارتباط مستقيمي با بحث شرايط کرونايي ندارد اما مشکلات ناشي از آن در کرونا ظهور و بروز کرد، از جمله کمبود داروخانه در شهرستان‌ها به دليل انحصاري بودن مجوز اين کسب و کار.

فيروزي با تاکيد بر اينکه سرمايه‌گذاران و صاحبان کسب و کار نبايد در دست‌انداز تعدد مجوزها و مقررات مخل و تغيير دائم مقررات بيفتند، گفت: يکي از مهمترين مشکلات ما مواجهه حاکميت سنتي با کسب و کارهاي جديد است.

وي افزود: کسب و کارهاي جديد مانند رمزارزها در حالي شکل مي‌گيرند که حاکميت سنتي هيچ ذهنيتي درباره آن ندارد و وقتي حاکميت نسبت به موضوع جديد به صورت سنتي مي‌انديشد، باعث مي‌شود نتوانيم براي آن کسب و کار قاعده‌چيني کنيم.

رئيس مرکز ملي مطالعات، پايش و بهبود محيط کسب و کار با تاکيد بر اينکه حاکميت بايد در مقابل کسب و کارهاي جديد کوتاه بيايد، گفت: کسب و کارهاي جديد از جمله رمزارزها، پرداخت‌يارها، هاستل، پلتفرم‌هاي گردشگري و... در قاعده‌هاي سنتي گذشته با مشکل مواجه مي‌شوند و بايد اين کسب و کارها را در «سندباکس» نگهداري کنيم و جلوي فعاليت‌هاي آن را نگيريم تا مقررات مناسب با آنها شکل بگيرد.