اقتصاددان: ابتکار عمل براي کنترل بازار متاثر از کرونا در دست بانک مرکزي است

تاریخ انتشار : 1398/12/10

اصفهان- ايرنا- يک اقتصاددان در اصفهان گفت: ابتکار عمل براي کنترل بازار متاثر از شيوع ويروس کرونا در دست بانک مرکزي است که مي‌تواند با ورود به موقع و اتخاذ سياست‌هاي پولي مناسب به سالم‌تر طي شدن اين دوره کمک کند.

هوشنگ شجري روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ايرنا افزود: واکنش بانک مرکزي درباره بازار متاثر از شيوع ويروس کرونا در کشور از اهميت زيادي برخوردارست و اگر توانايي داشته باشد مي‌تواند با ورود به موقع به بازار، تزريق کردن حجم معيني از پول، جذب کردن نقدينگي اضافي در بازار و حتي بالا بردن اندکي نرخ سود بانکي، ابتکار عمل را به دست بگيرد.

وي با بيان اين که دولت‌، کشورهاي همسايه و بانک مرکزي، نيروهاي کمکي براي به حداقل رساندن ضرر شوک‌هاي رواني ناشي از مسائلي مانند کرونا هستند، اظهارداشت: دولت و سازمان برنامه و بودجه با اتخاذ سياست‌هاي مالي مناسب و انجام صرفه جويي‌هاي لازم مي تواند در اين موضوع تاثيرگذار باشد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه مسائلي مانند شيوع بيماري کرونا، ابتدا به اقتصاد کشورها شوک رواني وارد مي‌کند، تصريح کرد: بازارهاي طلا و دلار در برابر اين شوک، حساس‌تر و عکس العمل آنها شديدتر است.

وي با بيان اينکه بازار طلا در چند روز گذشته به دليل اين جو رواني و همچنين تحت تاثير بازارهاي بين‌المللي، نوسان داشت و قيمت طلا افزايش يافت، اضافه کرد: قيمت دلار تحت تاثير عوامل داخلي و ورود حجم نقدينگي، مقداري افزايش يافت.

اين اقتصاددان با تاکيد بر اينکه شوک‌هاي رواني از نوع " ميرا " هستند، به مرور زمان ضعيف مي‌شوند و از بين مي‌روند، ادامه داد: در مرحله‌اي که اين شوک در حال ضعيف شدن است، آثار دوم و واقعي ناشي از مسائلي مانند ويروس کرونا، ظاهر مي‌شود.

شجري از جمله آثار واقعي را بر روي بازار خارجي کشور دانست و گفت: يکي از بخش‌هاي متاثر از آنها حمل و نقل کالاست به طوريکه در چند روز اخير برخي کشورهاي همسايه محدوديت هايي را در مرزها ايجاد کردند.

وي با اشاره به اينکه اين آثار واقعي به مرور در حال پيدايش است، افزود: تا زمانيکه ويروس کرونا، ريشه کن شود ما در اين دوره گذار قرار داريم و در اين فاصله بانک مرکزي بايد وارد بازا شود و اگر امکانش را دارد، بازار را کنترل کند تا ابعاد آن توسعه نيابد.

اين اقتصاددان، نوع سياست ها و رفتارهاي دولت‌ها و کشورهاي ديگر از جمله همسايه را در اين زمينه دخيل دانست و توضيح داد: اگر سياست‌هاي آنها کمک کننده و مبني بر مدارا باشد و محدوديت‌هاي زيادي اعمال نکنند، ما دوره گذار را سالم تر و با زيان کمتر طي مي‌کنيم.

وي با اظهار اميدواري از اينکه دولت و بانک مرکزي در هفته آينده به صورت فعال و نيروي کمکي وارد بازار شوند، تاکيد کرد: بر خلاف برخي نگراني‌هايي که مردم دارند، هيچگاه قحطي در چنين مواردي به وجود نمي آيد اما ممکن است مردم تحت فشار قرار گيرند.

شجري اضافه کرد: اگر مردم، واکنش‌هاي دقيق و با ثبات از دولت و بانک مرکزي ببينند، مي‌توان هيجان ها را کنترل کرد.

شيوع ويروس کرونا در چين و بسياري ديگر از کشورها در چند هفته اخير، اقتصاد آنها را تحت تاثير قرار داد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر روز نهم اسفند آمار ابتلاي قطعي به ويروس کروناي جديد در کشور با افزايش ۱۴۳ مورد جديد به ۳۸۸ نفر رسيد. ۷۳ نفر ظرف روزهاي گذشته بهبود يافتند و ۳۴ نفر فوت کرده‌اند.