آيا زمان مهاجرت دلالان از بازار ارز فرا رسيده است؟

تاریخ انتشار : 1398/06/03

عبور از ميان دلالان بازار ارز که در خيابان فردوسي تهران، مشغول فعاليت هستند نشان مي دهد، هيجان و تلاطمي که از ميانه سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود، اکنون فروکش کرده است.

اگر سال گذشته و يا فصل بهار امسال از ميدان فردوسي به سمت جنوب حرکت مي‌کرديد، نخستين چيزي که به چشم مي‌آمد، ازدحام و شلوغي خيابان به دليل تجمع دلالان بود.

نوسان و تلاطم شديد بازار ارز سبب شده بود که دلالان و سفته بازان به راحتي جولان داده و مثل آب خوردن، قيمت دلار و ساير ارزها را بالا و پايين ببرند.

اعلام يک شايعه باعث نوسان چند صد و يا چند هزار توماني نرخ دلار در عرض چند ساعت مي‌شد و به تبع آن همه بازارهاي کالايي و اقتصادي به هم مي‌ريخت.

تلاطم شديد آن روزهاي بازار ارز، چنان جذابيتي را براي دلالان ايجاد کرده بود که حتي برخي افراد و سرمايه‌گذاران اقدام به ورود به بازار ارز کرده و به سرعت به دلالان اين بازار تبديل شدند.

اين دلالان به همراه خود پول ها و منابع مالي جديدي را وارد اين بازار کرده و به تلاطم و بي ثباتي اين بازار هر جه بيشتر دامن زدند.

تخليه هيجان دلالان خيابان فردوسي

اما اگر اين روزها سري به خيابان فردوسي تهران بزنيد ديگر خبري از آن شور و هيجان و فريادهاي دلالان خبري نيست.

در گفت و گو با فروشندگاني که در کنار خيالان مشغول فروش دلار و ساير ارزها هستند متوجه مي‌شويم که بسياري از دلالاني که پس از نوسان‌هاي شديد ۲ سال اخير وارد اين بازار شده بودند از اين بازار خارج شده‌اند و يا در فکر خروج هستند.

«سپهر» با بيان اين مطلب به خبرنگار ايرنا گفت: افرادي که هنوز در خيابان فردوسي مشغول خريد و فروش غير رسمي ارز هستند، اغلبشان از قديمي‌هاي بازار به شمار مي‌روند يعني قبل از هيجانات و تلاطمات ۲ سال اخير در بازار بوده‌اند و حالا که هيجان بازار فروکش کرده نيز همچنان در بازار ارز مانده‌اند.

گروهي از اين افراد براي خود به طور مستقل کار مي‌کنند، اين دسته از فروشندگان سرمايه اي جمع کرده و در بازار غيررسمي ارز، مشغول فعاليت هستند.

بخشي از فروشندگان کف خيابان فردوسي به صرافي ها وابسته هستند، يعني شماري از صرافي‌ها با تابلو و مجوز رسمي دولتي در دفاتر خود در حاشيه خيابان فردوسي و ساير مناطق فعاليت دارند، اما نيروهايي را نيز به صورت غير رسمي روانه خيابان کرده‌اند تا در بازار غير رسمي يا بازار سياه به خريد و فروش دلار و ساير ارزها بپردازند.

البته برخي از دلالان و سوداگران بزرگ اقتصادي نيز هستند که در دفاتر بزرگ خود در اطراف ميدان ونک و تجريش و ... نشسته و نوچه هاي خود را به خيابان فردوسي فرستاده‌اند. کار اصلي اين سوداگران بزرگ، دلالي در بازار ارز نيست و تنها به دليل سودآوري بازار ارز وارد اين بازار شده‌اند؛ در واقع، اين گروه هر کجا که پول باشد مي‌روند، يک روز به سراغ بازار خودرو رفته و روز ديگر روانه بازار مسکن و دلار مي‌شوند.

بررسي ها نشان مي‌دهد که اين گروه از دلالان بزرگ که زماني پول‌هاي هنگفت خود را روانه بازار ارز کرده بودند، مدتي است که اقدام به خروج بازار ارز کرده‌اند، زيرا اين بازار به ثبات رسيده و اميدي به کسب سودهاي بادآورده در آينده نزديک وجود ندارد.

«آلبرت بغزيان» کارشناس اقتصادي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره اين دسته از ابر دلال‌ها گفته بود: سوداگران بزرگ اقتصادي اکنون در بخش‌هاي مختلف از جمله بازار ارز مشغول قيمت سازي هستند، آنها با معاملات صوري و يا ساير روش ها اقدام به تعيين قيمت کرده و دلالان خرد نيز خواسته يا ناخواسته در زمين آنها بازي مي کنند.

بازار ارز در کنترل دولت

در ماه هاي اخير دولت و بانک مرکزي توانسته‌اند تلاطمات بازار ارز را کنترل کرده و اين بازار را به ثبات برسانند.

در واقع تلاش شده است که از طريق کنترل عرضه و تقاضا، بازار ارز از حالت هيجاني خارج شده و به ثبات برسد، بر اين اساس روند ورود و عرضه ارز افزايش يافته، اين در حالي است که ميزان تقاضا کاهش يافته است.

رييس کل بانک مرکزي در اين باره مي‌گويد: پس از گذر از آثار تحريم هاي ظالمانه در دو سال اخير، به شرايطي رسيده‌ايم که با ايجاد ثبات در بازار ارز، در مسيري قرار داريم که شاخص‌هاي کلان اقتصادي کشور رو به بهبود است، در بازار ارز توانستيم با کاهش ۱۸ درصدي نرخ ارز، دلار را از ۱۴ هزار و پانصد تومان به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان برسانيم و ثابت نگه داريم.

«عبدالناصر همتي» افزود: از سال قبل و در پي تلاطم بازار ارز به سبب تحريم‌هاي ظالمانه، با تمهيداتي که انديشيده شده توانستيم نرخ ارز را ثابت نگه داريم.

رييس بانک مرکزي تاکيد مي‌کند: دخالت بانک مرکزي بر نرخ ها نيست بلکه عرضه و تقاضا بيشتر مورد توجه بانک مرکزي قرار دارد به اين منظور سفته بازي‌ها کنترل شده و در حاشيه بازار کمتر به چشم مي‌خورد.

بررسي ها نشان مي‌دهد افزايش نظارت بر روند بازگشت ارز صادراتي، برخورد با صادرکنندگاني که ارز را به کشور باز نمي‌گردانند، آماده سازي مقدمات راه اندازي بازار متشکل ارز، تامين نياز واردکنندگان به ارز و آرام شدن بازار ارز در دبي امارات و سليمانيه عراق از مهم ترين عواملي به شمار مي‌روند که باعث افزايش عرضه شده است.

در بخش تقاضا نيز افول چشم انداز رشد قيمت دلار و کاهش تنش در سياست خارجي نيز افت تقاضا براي دلار و ساير ارزها را به دنبال داشته که اين موضوع، امکان کنترل بيشتر بازار ارز را فراهم کرده است.