روند سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران

تاریخ انتشار : 1398/04/05

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاونت بررسي هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي به روند سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران و جهان پرداخته است. براساس اين گزارش، جريان ورودي FDI ايران نسبت به کشورهاي منتخب (به جز عربستان) پايين تر است که يکي از عوامل اصلي آن وجود تحريم هاي يکجانبه آمريکا و تشديد آن در اواخر سال ۲۰۱۸ است.

براساس آخرين اطلاعات سازمان آنکتاد در سال ۲۰۱۸، جريان ورودي سرمايه گذاري مستقيم خارجي ايران تقريبا نصف جريان ورودي FDIکشور مالزي (حدود ۸ ميليارد دلار) بوده است. اما جريان ورودي FDI در کشور در حال توسعه ويتنام (حدود ۱۶ ميليارد دلار) بوده که تقريبا ۵ برابر ايران و دو برابر مالزي است.

سهم ايران از جريان ورودي FDI آسياي در حال توسعه ۰.۵ درصد بوده که نسبت به سال قبل ۰.۲ واحد درصد تضعيف شده است. سهم ايران از جريان ورودي FDI جهان در سال ۲۰۱۸ نيز حدود ۰.۳ درصد بوده است.

جريان خروجي سرمايه گذاري مستقيم خارجي از ايران معادل ۷۵ ميليون دلار در سال ۲۰۱۸ بوده که تنها ۰.۰۲ درصد از خروج سرمايه در منطقه آسياي در حال توسعه را به خود اختصاص داده است. سهم سرمايه گذاري مستقيم خارجي ايران از کل تشکيل سرمايه ثابت ناخالص آن در سال ۲۰۱۸ حدود ۴ درصد بوده که نسبت به سال قبل آن کاهش داشته است.

براساس اين گزارش انباشت سرمايه گذاري خارجي جذب شده توسط ايران حدود ۵۷ ميليارد دلار بوده است. نسبت موجودي سرمايه گذاري مستقيم خارجي به توليد ناخالص داخلي ايران تا سال ۲۰۱۸ نيز در مجموع حدود ۱۳ درصد بوده که اين رقم براي ترکيه، عربستان سعودي و کره جنوبي به ترتيب ۱۸ درصد، ۳۰ درصد و ۱۴ درصد اعلام شده است.

در سال ۲۰۱۸، خالص سرمايه گذاري مستقيم خارجي که در قالب پروژه هاي ادغام و اکتساب و پروژه هاي سبز در ايران انجام شده مجموعا حدود دو ميليارد دلار بوده است. دو نوع از انواع سرمايه گذاري مستقيم خارجي در کشورها شامل ادغام و اکتساب (M&A) و پروژه هاي سبز است که در سال ۲۰۱۸، خالص سرمايه گذاري مستقيم خارجي جذب شده در ايران حدود دو ميليارد دلار بوده و پروژه جذب سرمايه گذاري خارجي در قالب ادغام و اکتساب نداشته است.

در اين سال سرمايه گذاري مستقيم خارجي در قالب کشورهاي منتخب منطقه نيز نشان مي دهد که سهم ايران از سرمايه گذاري مستقيم خارجي در قالب پروژه هاي سبز بسيار پايين بوده است.

 

  •