شکل گيري غول بزرگ مقررات بانکي

تاریخ انتشار : 1397/04/26

مشاور رييس کل بانک مرکزي گفت:در ١٠ سال گذشته غول بزرگي به نام مقررات بانکي در دنيا شکل گرفته و اين غول بيشتر در نقاطي حضور دارد که ما بيشترين مشکل را با آن داريم.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، احمد عزيزي مشاور رييس کل بانک مرکزي صبح امروز (سه شنبه) و در نشست هيات نمايندگان اتاق تهران اظهار داشت: شرايط جهاني، شرايط فوق العاده سيالي است و بازيگران بزرگ و کوچک مي توانند نقش خود را ايفا کنند.

وي افزود: با اين حال برخي اتفاقات رخ داده که دولت ها به ويژه دولت هاي اروپايي با محدوديت هايي روبرو شده اند. اين کارشناس مسائل بانکي تاکيد کرد: در ١٠ سال گذشته غول بزرگي به نام مقررات بانکي در دنيا شکل گرفته و اين غول بيشتر در نقاطي حضور دارد که ما بيشترين مشکل را با آن داريم.

عزيزي تاکيد کرد که نتوانستيم از ظرفيت هاي برجام به طور کامل استفاده کنيم که دليل آن موانع داخلي از جمله عدم اجماع داخلي و محدوديت هاي خارجي بود. وي خاطرنشان کرد که نتوانستيم از ثبات ٥ ساله اي که در دولت يازدهم و سال گذشته به وجود آمد، استفاده کنيم. اين کارشناس بانکي گفت: پيام اروپا به ايران آن است که اگر برجام ادامه يابد، من شما را تحريم نمي کنم.

وي گفت: نظر من اين است که برجام اجراي صلح آميز قطعنامه هاي شوراي امنيت است. وي درباره خروج آمريکا از برجام گفت: تحريم هاي ده ساله آمريکا عليه ايران، سلاح بي بديلي را در اختيار آمريکا قرار داده تا چگونه با بنگاه هاي مختلف در دنيا درباره ايران برخورد کنند.

وي با بيان اينکه مولفه هاي قدرت تنها نظامي نيست، اظهار داشت: براساس تخمين ها صادرات نفت ايران تا ١٣ آبان ١٥ تا ٢٠ درصد کاهش خواهد يافت. اين کارشناس مسائل بانکي خاطرنشان کرد: يکي از اشتباهاتي که به مردم القا شد اين بود که با برجام همه تحريم ها برطرف خواهد شد در حالي که اين گونه نبود.

وي يکي از محدوديت هاي باقي مانده را ممنوعيت مبادلات دلاري عنوان کرد و افزود: آمريکا با سه ابزار جهاني سازي، بازار آمريکا و قدرت دلار و با استفاده از بخش خصوصي و بانک ها نيازي به کشورها و دولت هاي ديگر و ائتلاف با آنها براي اجراي تحريم ها ندارد.

عزيزي ادامه داد: در حالي که نياز به مقررات زدايي داريم، از حدود ٩ ماه پيش مقررات زيادي را وضع کرده ايم. اگر ارز را براساس نرخ برابري سال ٧٥ محاسبه کنيم، نرخ دلار ۸۲۶۵ تومان و در آخر سال۹۷ به بيش از ٩ هزار تومان خواهد رسيد.