تشکيل سرمايه به بالاترين رقم ۴ سال اخير رسيد

تاریخ انتشار : 1401/05/26

تهران- ايرنا- دولت سيزدهم برخلاف دولت گذشته که جذب سرمايه را معطل برجام کرده بود، از ابتداي شروع به کار نسبت به جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي براي پروزه هاي زيرساختي و مولد کشور اقدام کرده و در اين مسير به موفقيت‌هايي هم رسيده است.

 

به گزارش ايرنا، دولت قبل با شعار اينکه سياست خارجي بايد در خدمت اقتصاد باشد بر سر کار آمد، اما ضعيف‌ترين عملکرد را در جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي داشت؛ حال آن که دولت سيزدهم در سال نخست خود در جذب سرمايه‌گذاري بسيار موفق عمل کرده است.

دولت سيزدهم براي تحقق و تداوم رشد اقتصادي ۸ درصدي، جذب انواع مختلف سرمايه‌گذاري، اعم از داخلي و خارجي را در دستور کار قرار داده و در عمل نيز آمارهاي منتشرشده از رشد سرمايه‌گذاري در کشور حکايت دارد.

در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۴۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي جذب‌ شده يعني وارد کشور شده و سرمايه‌گذاري خارجي قطعي در کشور انجام‌شده است؛ اما از اين رقم ۲۷۶ ميليون دلار آن در دولت سيزدهم و فقط ۶۴ ميليون دلار آن در ۴ ماه نخست سال بوده که دولت قبلي عهده‌دار مسئوليت بود.

شايان ذکر است در بخش تأمين منابع مالي، دو موافقت‌نامه وام دولتي با فدراسيون روسيه جمعاً به مبلغ ۲/۲ ميليارد يورو و تخصيص وام براي چهار پروژه ديگر نيز از روسيه درخواست شد که نهايتاً پس از سفر رئيس‌جمهور با افزايش وام به رقم ۵ ميليارد يورو موافقت شد و پيگيري‌هاي لازم در حال انجام است و بخش اوليه آن را نيز روسيه پرداخت کرده است.

شرکت‌هاي روسي هم‌اکنون در صنعت نفت و گاز ايران در حال اجراي ۴ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري هستند. آنها همچنين در سال ۱۴۰۱ نيز تفاهم نامه سرمايه‌گذاري ۴۰ ميليارد دلاري در ايران را امضا کردند.

در زمينه جذب سرمايه‌گذاري داخلي نيز انعقاد قراردادهاي ۴۸ ميليارد دلاري براي اجراي پروژه‌هاي پيشرانان پيشرفت سبب هدايت نقدينگي به بخش سرمايه‌گذاري زيرساختي در کشور شده است.

اولين آثار رويکرد دولت سيزدهم در جذب سرمايه‌گذاري را در آمار تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در زمستان ۱۴۰۰ شاهد بوديم که با رشد بيش از ۱۴ درصدي مواجه شد. در حالي که در سال‌هاي آخر دولت گذشته در اکثر فصول سال‌ها منفي شده بود.

 

رقم تشکيل سرمايه ثابت ناخالص در زمستان ۱۴۰۰ به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵ از ۷۲ هزار ميليارد تومان فراتر رفت که بالاترين رقم در ۴ سال اخير محسوب مي‌شود.